pondělí 17. ledna 2011

Prokrastinace

Ještě donedávna jsem žila v představě, že moje chorobné odkládání povinností je pouhá lenost. Blíží se zkouškové, otevřu IS podívám se kolik mám předmětů, jaké jsou termíny, po zralé úvaze vytvořím tabulku, zaznačím termíny, zvážím kolik času budu potřebovat na jakou zkoušku nebo práci a podle toho si rozvrhnu termíny zkoušek. Přihlášené termíny modře, úspěšné zeleně, podmínky pro absolvování zkoušky žlutě a to co mi nedejbože uteklo červeně. Tady pohádka končí.
A tak hezky to začalo: Proč bych se stresovala z psaní nějáké práce? Přece mám na to tři dny, to je dost času. V klidu si sednu, otevřu počítač, přečtu si zadání, přemítám nad tématem, očima bloudím po pokoji. Na stole sedí kopa neidentifikovatelného bince, která mě rozčiluje pokaždé, když na ni zabřednu pohledem. Nemůžu nic psát, když mám na stole kopu bordelu! Klid, času dost, ten stůl si uklidím. Pak je hlad, jdu si udělat oběd, zjišťuju že není z čeho, tak musím jít nakoupit. Není v čem uvařit, tak musím umýt nádobí (uklidit celou kuchyň).
Dobře zbývají mi dva dny. Nastává podobná situace, dělám cokoliv abych nemusela psát.
V zápětí jeden den, následuje stress, sedím, civím do zdi, nápady nepřicházejí..za šest hodin odevzdávám!! Ve finále odevzdávám na rychlo spíchnutou práci, se kterou nejsem absolutně spokojená. A to je ten lepší případ.

V půlce ledna moje tabulka hoří červenou. Práce na které jsem si vyhradila tři dny píšu tři hodiny před půlnocí. Většina z nás to chorobné odkládání povinností zná. Říká se tomu odborně prokrastinace. V touze pohnout se z mrtvého bodu (je přece důležitější pochopit podstatu svého chorobného odkládání než napsat tu další práci) se dozvídám překvapivou teorii. Nejenom že zcela jistě trpí velká část světové populace prokrastinací, ale právě tomuto jevu je příčítána krize světové ekonomiky! No jej! Jak píše Viktor Kustein v článku Je fin. krize způsobena prokrastinací? se dle profesora psychologie ze Stanford University, Dr. Phillipa G. Zimbarda (známého především tzv. Stanfordským vězeňským experimentem), ve své knize Time Paradox z roku 2009 zmiňuje, že obecně se lidé dělí do několika skupin, ti jež jsou orientováni na minulost, ti jež se orientují na budoucnost a konečně ona k prokrastinaci nejnáchylnější skupina, jež se orientuje na přítomnost a tudíž nedokáže dostatečně posoudit dopady svého odkládání dokud se katastrofy nedějí.
Jak to ale souvisí s finanční krizí?
Začněmě malou exkurzí pro nevědoucí do problematiky:





Jak dále píše Viktor Kustein „...je třeba vzít v potaz, že dnešní světová ekonomická krize vznikla v USA. Americká společnost přestala být schopná splácet své enormní dluhy, tento fakt měl vliv na banky, které pozastavily úvěry podnikům (protože samy neměly kde brát), podniky začaly krachovat a vše se začalo bortit jako domeček z karet. Nakonec vzhledem k vázanosti mnoha měn na americký dolar a vzhledem k závislosti mnoha ekonomik na ekonomice USA, dopadla finanční krize na celý svět. Od té doby se mnoho předních ekonomických odborníků a státníků snaží finanční krizi vyřešit. Profesor psychologie na Duke University Dan Ariely si všiml, že málokdo se při snaze řešit finanční krizi zabývá jejími příčinami. Ve své knize Predictibly Irrational uvádí, že většina Američanů má enormní dluhy na kreditních kartách (v průměru okolo 9.000 USD) a téměř tyto dluhy nesplácejí...“
A závěr? Profesor Ariely došel k překvapivém zjištění, američané splácení svých dluhů jednoduše prokrastinují.

18 komentářů:

  1. velice zaujimavy prispevok...konecne viem co je moj problem..jednoducho trpim prokrastinaci :D

    OdpovědětVymazat
  2. Hm, já tomu říkám pořád lenost ;) Přijde mi to stejné jako s pojmem deprese. Spousta lidí vykládá, jaké má strašné deprese, ale nikdo z nich si opravdový depresivní stav neumí představit ani v nejdivočejším snu. Prokrastinace je snahou zviditelnit status na FB mezi těmi, které říkají, že je jejich autor prostě a jednoduše líný a nechce se mu učit. Definice prokrastinace v pravém smyslu zahrnuje pojmy jako "chorobný" "duševní zdraví" apod a to jsou pak imho stavy, o kterých my, odkládající psaní seminárek na poslední chvíli, nevíme vůbec nic (a vědět nechceme)

    OdpovědětVymazat
  3. Samozřejmě to je Zuzko, taky názor. Jenom proto, že se tě to netýká, ale neznamená že to neexistuje. Můj táta zase nevěří že existuje něco jako astma nebo alergie. Když mě naposledy vezl o půlnoci do bohunic protože moje plíce odmítaly fungovat, asi mu taky došlo, že "na tom asi něco bude". Někdy je to otázka míry jako u těch depresí. Nebo si na tom někdo jenom udělal disertačku. Ale posuzovat "my odkládající psaní seminárek na poslední chvíli, nevíme vubec nic o chorobném a duševním zdraví, se mi zdá troufalé tvrdit." ;) Možná víme víc, než bychom chtěli.

    OdpovědětVymazat
  4. Prokrastinátori často operujú s tvrdením, že vedia pracovať iba pod tlakom. To ale podľa psychológov nie je ničím podložené. Výskumy skôr nasvedčujú, že človek v strese robí viac chýb a pracujú horšie.

    Riešenie odborníci vidia napríklad v metóde tzv. timeboxingu. Tá spočíva v rozdelení času na menšie časové úseky (polhodinové, hodinové) a počas nich sa treba plne sústrediť na dôležité úlohy. Potom sa odmeniť prestávkou. Samozrejme, nemožno zabúdať odstrániť všetky rušivé vplyvy – neprijímať e-maily, nečetovať, nehľadať nič na internete...

    OdpovědětVymazat
  5. Nikdy by mě nenapadlo, že to co se ve mě odehrává ve zkouškovém období má i název:-) každopádně velice zajímavý příspěvek.
    Zajímalo by mě kolik lidí stejným stavem prochází?...předpokládám, že hodně.

    OdpovědětVymazat
  6. V mém okolí se mnoho lidí vymlouvá na prokrastinaci... kdydy si dávno kdy ještě tento pojem nebyl tak známý, se tomu říkalo nezodpovědnost...

    OdpovědětVymazat
  7. podľa mňa sme všetci prokrastinátormi, nech už to nazveme akokoľvek, stále to nič nemení na tom, že je to naša chyba, za ktorej následky budeme pykať. A i tak sme to ako študenti stále dookola schopní podstupovať. Zaujímavý sociologický jav

    OdpovědětVymazat
  8. Mně slovo prokrastinace zní jako prekastrace, omlouvám se, a při té příležitosti mně napadá, že možná se jednou stane bude důvodem vymizení evropské civilizace prokrastinace spermií.

    OdpovědětVymazat
  9. Nejvíc se mi to líbí, jako součást toho příběhu, který začíná tím překladem článku o Esherovi a tím, jak to prozrazuje váš impulzivní temperament a nesoustředěnost (tou trpím mnohem víc než vy, což podotýkám jen pro jistotu, abyste se neurazila, nebo nepsala, že to nemohu vědět) a docela si dovedu představit váš energický rukopis a nesměle hádat, že jste narozená se sluncem, ve znamení lva (oheň) a nebo blížence (vzduch), ale na to bych si zase nevsadil, tomu já nerozumím, klidně to může být jiné ohnivé znamení, zkrátka líbí se mi, jak to celé prozrazuje vás, přestože to je to, co prozrazujete nerada.

    Je tam podivná zkratka od té sebereflexe (to je od vás mazaná empatie) po naroubování těch ekonomicko - psychologických citací (to video je velmi didaktické, třeba ho někdy použiji). Na to, že jste to napsala na jeden zátah bez jakékoliv redakce je ten začátek literárně velmi kultivovaný. Ale za to, že někteří z nás tady vás máme rádi může asi hodně ta vaše ikonka. Mně třeba připomíná jednu moji kamarádku z dětství, která se živila malováním pravoslavných ikon(Měla podobný tavar lícní kosti) Dokonce to studovala někde v Rusku.

    A jsme rád, že jsem se naučil to nové slovo, já se rád učím něco nového. Tak děkuji. (zrovna jsme si uvědomil, že s výjimkou případů, kdy to vedlo k napsání nějaké písemky na zápočet mi nikdo nebyl vděčný za to, že se něco naučil ode mne, ale možná, že se nikdo nic z toho, co by mělo nějakou hodnotu, ode mne nenaučil).

    OdpovědětVymazat
  10. Střelec. Ano, strašně škrábu. To je skoro psychoanalýza, já se asi červenám.

    OdpovědětVymazat
  11. to 333723 srovnávat problém fyzický a údajný problém psychický je trochu mimo ne? ;) nechtěla jsem vůbec naznačovat, že by můj způsob života byl obecnou pravdou platnou pro všechny. jenom, že zrovna slovo prokrastinace nedávno dost "letělo", čímž se jeho smysl tak nějak nešťastně posunul, že teď není nikomu moc zřejmé, co to vlastně znamená. jakobych stáhla za večer krabičku cigaret a další den se odvolával na astma, když bych cestou do schodů funěla jak lokomotiva

    OdpovědětVymazat
  12. No, to tě asi překvapím, ale fyzické problémy jsou často přímo úměrné těm psychickým, zcela záměrně je východní medicína nerozlišuje nebo spíš neoděluje a proto ji my "zápaďáci" nazýváme celostní, stejně jako psychosomatické obtíže kdy ano i plíce mohou přestat fungovat. Já bohužel/bohudík nevím co "letí" protože nemám televizi, takže pokud to neletí online, což jsem si nevšimla, tak to nepostřehnu, proto jsem to napsala sem, protože řadu lidí by to zajímat mohlo, z reakcí výše asi pochopíš, že spousta lidí tenhle pojem opravdu neznala.
    Že se význam slova posunul je smutné, ano jsem prokrastinátor, ale jak psal Radovan, nejsem nezodpovědná.

    OdpovědětVymazat
  13. Zodpovědná prokastrinátorka, to je vzácný přírodní úkaz. Asi něco, jako hedonistický asketa.

    Zrovna jsme si uvědomil, jak všechny fyzické potíže, kterých jsem si na sobě za posledních 10 let všiml, měli původ ve strachu.

    Je to jako v té historce, kdy přišel žák za učitelem šermu a ten souhlasil, že jej bude učit a chtěl jej vyzkoušet. Dal mu meč a chvíli s ním šermoval a pak se jej opatrně zeptal u koho šerm studoval. Měl pocit, že jej ten žák jen zkouší, ale žák řekl, že se ještě nikdy šermovat neučil. Dobrá, trval na svém učitel, ale dosáhl jste mistrovství v nějakém jiném Velkém učení. Žák rozpačitě krčil rameny namítaje, že o ničem takovém neví, pravda, připustil, pak, díky meditacím, jsem se přestal bát smrti, strach úplně zmizel, už tu ení žádný rozdíl.

    "To je ono," odvětil mistr, "já už tě nemám co víc naučit."

    OdpovědětVymazat
  14. No zajímavý je spíš pohled z druhé strany, že jsou lidé, kteří jsou nezodpovědní, ale nejsou prokrastinátoři, znám jednoho takového. Otázka je, co je horší?

    Strach je jedna z nejsilnějších emocí, musí se s ní pracovat jinak může být zhoubná. A pracovat myslím s odborníkem.

    OdpovědětVymazat
  15. Tři čtvrtiny chorob inteligentních lidí pocházejí z jejich inteligence...
    Trochu se mi při čtení tohoto příspěvku přitížilo. Doposud jsem se zlobila na svůj způsob práce, na nezamýšlené ranní tréninky při stíhání autobusu...Věděla jsem, že je to silnjší než já, že za to v podstatě nemůžu. A hele, už mám pro to "to" název! Bude se mi žít s vědomím, že také trpím prokrastinací lehčeji? Má opravdu nemocný znát svou pravou diagnózu? Bude se pak snažit její projevy eliminovat, nebo se jí poddá?
    Existují choroby, ze kterých se člověk nemá pokoušet vyléčit, protože jedině ty nás chrání proti všelijakým chorobám vážnějším. Tak asi zůstanu u práce pod tlakem a svých ranních tréninků. Obávám se totiž komplikací, které jsou spojeny s obezitou...

    OdpovědětVymazat
  16. Jak je vidět, člověk je tvor s neuvěřitelnou fantazií. Kdo jiný by si dokázal vymyslet taková všemožná složitá a vědecky znějící pojmenování jako prokrastinace. :) Já ji "mám" taky, akorát dva roky zpět jsme říkali "lépe pracuji pod tlakem", což v podstatě znamenalo "zase se k tomu nemůžu dokopat". Tím nechci naznačit, že bych byla extrémně líná, dokážu makat jako šroub, jen je třeba překročit tu hranici a konečně začít.

    Hodně se mi líbí příspěvek od Míly - obzvláště poslední odstavec. :D

    Co se dnešních chorob týče, tak si myslím, že v mnoha případech jsou společností vypěstované a u řady z nich je zhoršený psychický stav jedince spouštěčem. Já naštěstí nemám žádné vážné choroby (teda doufám - k doktorovi radši nejdu, kdo ví, co by mi přišili ;) ), ale nosím si s sebou jednu takovou malou bestii jménem chladová alergie. Tu bych měla každé ráno povinně krmit práškem. Přiznávám, jsem špatný pacient a špatný hostitel. Ale fakt je, že když jsem například v zimě venku, třeba i promrzlá na kost a výborně se s přáteli bavím, tak se ta bestie zapomene probudit...

    OdpovědětVymazat
  17. Strach je mocný čarodej, zasahuje do našich životov takmer každý deň. Dokonca medzi fóbe, čo sú vlastne chorobné strachy z prežívaných vecí sa nachádza jedna, ktorá sa nazýva FOBOFÓBIA a znamená mať strach alebo z toho, že sa budeme báť...a teraz poraďte, čo robiť v takejto situácii....Ale báť sa treba, strach nám pomáha vysporiadať sa a uvažovať nad vecami, ktoré nám kazia pocit príjemného prežívania...Aj to potrebné sa naučiť

    OdpovědětVymazat
  18. Kdo do boje se vrhá s myslí troufalou
    ten bývá zabit,
    kdo do boje se vrhá s myslí bázliovu
    tem přežívá
    Z těch dvou
    to první škodí
    to druhé prospívá
    Kdo ví proč
    tamto nebe nesnáší?
    To ani Světec nesvede!
    Nebeská Cesta
    to je umění vítězit bez boje
    to je umění odpovědět beze slov
    to je nikoho nezvat,aby samo přišlo
    to je záměr svůj provést se vším smířený
    neboť nebeská síť je široká a řídká
    a přece nepropustí nic!

    Lao' C

    Záměrný chaos je lest
    odváľná zbabělost je tah
    udatná slabost je zdání
    Neboť nejlépe pohne nepřítelem
    ten kdo mu vnutí zdání
    až nepříteli nezbude
    než mu být po vúli

    Mistr Sun

    OdpovědětVymazat