úterý 4. ledna 2011

Lucídne snívanie – sen, ktorý ovládate

Snívame každú noc, dokonca niekoľkokrát za sebou. Nad väčšinou našich snov však nemáme kontrolu a nakoniec na tom ani nezáleží, lebo si ich nepamätáme. Aké by to však bolo, keby sme ich ovládali?

Kedy snívame?

V spánku sa nám cyklicky strieda REM (Rapid eye movement) a non-REM fáza. Snívanie prebieha počas REM fázy. Táto je nazvaná podľa rýchleho pohybu očí, ktoré sa v nej hýbu do strán presne v súlade s tým, kam sa pozeráme vo sne.

Non-REM fáza je vlastne hlboký spánok. V nej na svoje sny zabúdame. Preto ak si po prebudení pamätáme len útržky, ktoré spolu takmer nesúvisia, často to sú fragmenty nie jedného ale viacerých snov z viacerých REM fáz. Zvyšok sna vymazal hlboký spánok. Sen si najlepšie zapamätáme, ak sa zobudíme počas REM-fázy.

Vedomé snívanie

Lucídny sen je inak povedané snom vedomým, keď si snívajúci naplno uvedomí, že to, čo práve prežíva nie je realita a že sa nachádza v sne. Z toho plynie už len jediné – ak si uvedomíme, že snívame, otvárajú sa nám nekonečné možnosti, ako s takým faktom naložiť.

Väčšina ľudí vo sne hneď pomyslí na lietanie (z vlastnej skúsenosti, je to veľmi príjemný zážitok), no dajú sa vyskúšať aj oveľa zaujímavejšie aktivity. V sne je možné meniť scenériu, postavy, zákony prírody; ak chcete, môžete sa ísť trebárs aj naháňať s teroristami. Necítite bolesť a máte neobmedzené možnosti. Dokážete zmeniť nočnú moru na adrenalínový zážitok alebo môžete len relaxovať na lúke.

Ako však lucídny sen dosiahnuť?

Je viacero techník, pomocou ktorých ľudia dosahujú tieto sny. Väčšina je veľmi jednoduchá a spoľahlivá.

Testovanie reality

Táto technika spočíva v overovaní, či práve snívate alebo nie. Testujete pri nej činnosti, ktoré sa vyskytujú len vo sne. Počas dňa by ste mali v určitých intervaloch opakovať nejaký úkon. Tento úkon by ste potom automaticky mali vykonať aj v sne, test reality vám napovie, že niečo nie je v poriadku a vy prídete na to, že snívate.

Možností je hneď niekoľko:

  • Pozrite sa na hodinky, zapamätajte si čas a odvráťte zrak. Pozrite sa znova, ak snívate, čas sa bude meniť, prípadne hodiny zmiznú. (To isté platí pri rôznych nápisoch a textoch)
  • Pozerajte sa na svoje ruky. V sne budú deformované
  • Skúste vypnúť alebo zapnúť svetlo. V sne sa aj napriek použitiu vypínača osvetlenie v miestnosti nezvykne meniť
  • Uštipnite sa, alebo sa udrite po ruke. V sne bolesť necítite
  • Pozrite sa do zrkadla. Ak je váš obraz rozmazaný, zrejme snívate
  • Pokúste sa vzlietnuť. V realite by sa vám to naozaj nemalo podariť

Kľúčom k celej veci je uvedomenie si, že sa nachádzate v nie celkom štandardnej situácii. Musíte si všímať maličkosti. Ak prídete na fakt, že snívate, môžete začať sen pretvárať.

Jednoduchá sugescia alebo MILD (mnemotechnická indukcia lucídneho sna)

Na počudovanie, táto technika celkom často zaberá. Pred spaním si jednoducho vsugerujete, že budete mať lucídny sen a vymyslíte si, o čom by mal byť.

WILD (wake-initiated lucid dream)

Toto je zrejme najnepríjemnejší postup zo všetkých. Vedomý sen dosiahnete tak, že pôjdete spať vyčerpanejší ako zvyčajne. Zobudíte sa po piatich hodinách spánku a snažíte sa zostať v bdelom stave zhruba hodinu. Tento čas venujte sústredeniu sa na sen. Následne choďte spať.

Vedomé zaspávanie

Pri tejto náročnej technike potrebujete uspať svoje telo, ale nechať myseľ bdieť. Musíte sa snažiť rozoznať stav na hranici medzi bdelosťou a spánkom a vstúpiť tak do sna pri plnom vedomí, že je to sen.

Ľuďom pri tejto technike zvykne pomôcť, ak si v duchu počítajú, sústredia sa na svoje dýchanie, prípadne niektorí si predstavujú, že lezú po rebríku.

Rady na záver

Lucídny sen by mal byť schopný dosiahnuť každý človek. Ak už sa v takom sne ocitnete, je dôležité držať emócie na uzde. Napätie či prílišná eufória vás totiž automaticky prebudia. Na začiatku preto len pozorujte dej.

Tiež je dobré si sny zapisovať. Z lucídneho sna, ktorý si nebudete pamätať, veľký pôžitok nevyplynie.


Pre viac informácií odporúčam stránku www.lucidity.com.

Ak by ste si chceli prečítať odbornú publikáciu o lucídnom sne, sťahujte Stephen LaBerge – Exploring the World of Lucid Dreaming

Ľudia si zo snívania mimochodom už stihli spraviť aj biznis : VIDEO


13 komentářů:

  1. Jaké jsou vaše osobní zkušenosti?

    OdpovědětVymazat
  2. V souvislosti s tímto tématem a ještě jednou zmínkou v jiné práci o paralelních realitách, bych doporučila knihu Vadima Zelanda "Ovlivňování reality", který se oběma tématy také zabývá. Sny považuje za "nenaplněné varianty". Náš mozek je ve stavu spánku schopný připojit se právě na tyto varianty. Navíc poznamenává, že je možné se do těchto variant přemístit nejen ve spaní, ale také natrvalo zmizet z naší reality ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. „Poučka z dětství: Už tehdy jsme pochopil, že sny se nikdy nepřizpůsobí rozmarům snícího, naopak, mají svou železnou vůli. Disponují schopností zvláštním způsobem vyjádřit vnitřní objektivitu.“ Laurenc van der Post: Jung and the Story of Our Time, Londýn, 1976, str. 19.

    Jsem zvyklý označení luicidní používat u snů, u nichž si člověk uvědomuje, že sní. Je několik druhů lucidních snů: od těch, kdy si snící uvědomuje sen jako sen jen krátce a na počátku, až po sen, který si jako sen uvědomuje po celou dobu snění. Dále jsou lucidní sny spontání a vyvolané uměle.

    Já ve shodě s analytickou psychologií vidím velikou hodnotu snů v tom, že nám skrze ně cosi sděluje nevědomí a proto se mi jeví jejich vědomá kontrola přinejmenším problematická. Je mi známo, že ji lze využít při terapii, například při dlouho opakované noční můře, jíž nedokáže snící ani pochopit ani se ji zbavit. (noční múra, německy Alpentraum, Alp=traum, má prýstejný slovní základ jako Albina, bohyně Elfů.

    Váš popis vypadá celkem jednoduše, ale ze své skušenosti musáím skepticky namítnout, že všechny ty popsané metody mají tedenci selhávat právě proto, že ve snech snící propadá iluzi a falešně zmatené paměti, několikrát se mi například stalo, že jsem vyřešil ve snu nějaký závažný problém a byl jsem velice šťastný a když jsem se probudil, řešení jsme si ještě pamatoval a byla to úplná pitomost, jež neměla s problémem nic společného.

    Patricia Garfildová uvádí vlastní zkušenosti s lucidními sny: ve svém cvičení vychází ze sexuálních představ, které se pak ve snu mění ve spontání projev Kundalini. Jíž ovšem chápe velmi materialisticky a fyziologicky. Tuším, že někde zmiňuje, že si tak dovede zařídit každou noc orgasmus. Proto jsem se ptal vás, jaké s tím máte osobní zkušenosti.

    Mně teď zajímá opačný problém, než příjemně snít: skutečně se probudit, jak radil starý lišák Gotama Sidhárta, kterému říkali Buddha --- probuzený. Sníme i během dne, leč naše vědomí nadělá tolik rámusu, že si snů nevědomí nevšímáme. Když se ale budete trochu soustředit, uvědomíte si ten veliký chaos myšlenek, jež probíhá na pozadí toho, co považujeme za vědomí, ta spousta balastu, na který střídavě a chaoticky myslíme ve chvíli, kdy chceme myslet na něco úplně jiného. Jednou se mi stalo, že ten chaos ustal, a byl to tak krásný a tak nový zážitek že jsme od té doby přesvědčen, že jsme poznal, že jsou věci, pro které stojí tu námahu cvičení mysli podstoupit.

    (Všechno to, co jsme zde zmínil o lucidních snech mám Knihy Klausbernda Vollmara: Síla snů, jíž jsme kdysi redigoval. Teoretických informací máme tedy dost, zajímavější by byly osobní zkušenosti, máte-li nějaké.)

    OdpovědětVymazat
  4. O tom nakolko sa sny skutocne prisposobia voli snivajuceho sa naozaj da polemizovat. Moja posledna skusenost: podarilo sa mi vo sne pozriet sa na hodiny a uvedomit si, ze sa na nich neustale meni cas, nasledovalo uvedomenie si faktu, ze snivam. Vynimocne som sa po tomto nezobudila a vyskusala som sa „vzniest“. Moje nevedomie predo mna v tej chvili naservirovalo elektricke vedenie, ktore som v onej euforii nestihla minut. Nuz, tak som radsej konecne vyskusala bajnu zmenu scenerie, co slo pomerne uspesne a bez tazkosti. Ked som ale hned na to vosla do chalupky, ktoru som si vysnivala na pustom ostrove a zbadala otrasne ruzove tapety, ktore urcite neboli sucastou planu, len som si potvrdila dojem, ze podobne akcie si budu vyzadovat dlhsie precvicovanie mysle. Na moje pocudovanie vymena tapety si vyzadovala vacsie sustredenie sa ako predosla zmena celej sceny. Postupne moj sen presiel zas do mnou absolutne nekontrolovaneho stavu respektive rovno do nocnej mory.
    Predtym som viackrat vyskusala testovanie reality, vacsinou uspesne, ale po uvedomeni si sna, som sa vzdy prebudila. Orgazmicke skusenosti zneju sice zaujimavo :D zatial by som vsak uprednostnila aktivity, ktore clovek dokaze dosiahnut iba vo sne a sustredila sa na ne.
    S bratom sme preberali moznost, ci by mohol vo sne dojst na riesenie, povedzme, par prikladov z fyziky, ktore mal vyriesit pomocou experimentu. Zhodli sme sa vsak na tom, ze riesenie by bola asi naozaj hlupost, kedze vo sne by platili nim vymyslene zakony, ktore by sa nemuseli zhodovat s tym, co plati v realite. Preto by som tieto sny zatial ani nevyuzivala na hladanie realnych odpovedi, ale skor sa sustredila na zazitok, ktory ponukaju po istom treningu.
    Tot v skratke moja skusenost, tiez si myslim, ze zaujimavejsie ako si navzajom odporucat studijnu literaturu, by bolo porovnat si zazitky.

    OdpovědětVymazat
  5. Zajímavý příspěvek, jen se mi nějak nezdá to ověřování reality. Připadá mi to spíš jako test "Jsem v realitě nebo v Dalího obrazu?". Samozřejmě je to otázka srovnání zkušeností, každý sníme jinak, to jasné. Nicméně já osobmě jsem ve svých snech nikdy takové podivnosti nezaznamenala (deformace těla, podezřelé plynutí času..), jde spíš o různé absurdní události, zkušenosti, setkání... Vy ano?

    OdpovědětVymazat
  6. Já si vzpomínám, že v dětství se mi zdály úděsné sny a uvědomoval jsme si, že to jsou sny a snažil jsem se probudit a nešlo to a nebo jsme se probudila hned jsem zase, ač jsme se tomu bráni, usínaje vracel do toho snu.
    Míval jsme jeden atribut: hadu, kterou jsme měli doma vedle tabule na utírání tabule (měli jsme doma malou černou tabuli na křídy. Tu když jsme rozbalil, tak jsme na ni dokázal odletět, uletět pronásledovatelům a probudit se.

    OdpovědětVymazat
  7. O lucídnych snoch som čítala už veľa článkov a nepredpokladám, že by bolo tak ľahké ich dosiahnuť, ako tu popisujete tieto kroky, ale keďže som doposiaľ asi žiaden lucídny sen nezažila a veľmi po tom túžim, určite niečo z toho vyskúšam a uvidíme, či to pôjde, aj keď sa obávam, že moja netrpezlivosť a roztržitosť mi to neumožní.

    OdpovědětVymazat
  8. neviem či sa tento môj príspevok bude hodiť k tejto téme, ale týka sa môjho nedávneho sna. Snívalo sa mi že bežím a zakopol som a narazil tvarou o strom a začal mi krvácať nos. V tom momente som sa zobudil, srdce mi bilo ako o život a z nosa tiekla krv, a sám som sa divil ako je to možné....

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrý příspěvěk ,který mi však neřekl nic nového. Lucidním sněním se zabývám už nějaký pátek. Zkoušel jsem různé metody testování reality a výsledek se dostavil až po dosti dlouhé dlouhé době. cca 2měsíce. V současnosti mi připadá nejjednoduší soustrředit se před usnutím na procesy,které probíhají a dostat se do snu plynule. I tak ale mám velké problémy udržet luciditu snu, většinou mám tendenci sen ovládat abych dosáhl,nějakých požitků a to mě tak emotivně strhne,že zapomenu,že je to sen.

    Když už mluvíme o snech nedávno jsem měl možnost vidět film incenption,který je o snech a určitou formou právě o snech lucidních. Mohu tento film každému doporučit

    OdpovědětVymazat
  10. od jedneho znameho, ktory sa zaobera jak ja by som to nazval "okultnymi" vedami som pocul ze to co sa nam sniva sa niekde naozaj z nasim podvedomim deje v nejakom inom casopriestore a ze vlastne pocas spanku sa nase "podvedomie" odpoji od naseho tela ..newiem...aky mate nato nazor ?

    OdpovědětVymazat
  11. zajímavý příspěvek - docela bych si i vyzkoušela ten přístroj co zmiňují ve videu. :) Jinak já si tedy své sny velice zřídka pamatuju, natož abych si je uvědomovala, případně je i řídila. A pokud by se naše podvědomí každou noc odpojovalo od fyzického těla, a šlo si prožívat vlastní zážitky, tak ho tedy celkem lituji, protože když už si občas něco vybavím, nejsou to zrovna nejpříjemnější sny a nebo jsou opravdu bláznivé. :) Tedy tahle teorie se mi moc nezdá, přesto popřít to nedokážu, kdo ví...

    OdpovědětVymazat
  12. ta maska, co vymysleli ma fascinuje, proste mi pride az zvratene zarabat na snoch. Ale ako povedal ten clovek vo videu - holt, je to najlepsia forma virtualnej reality. Aha, tu je navod, ako si taku zmajstrovat doma (lacno! len za 3 dolare) :D

    http://www.metacafe.com/watch/2027990/make_a_lucid_dream_mask_for_3/

    OdpovědětVymazat
  13. Já když si ráno po probuzení uvědomím, že jsem měla sen, ještě před otevřením očí se nad ním zamyslím a většinou jsem schopna si ho poměrně dobře vybavit. Také se dost často stává, že mi nějaká událost následujícího dne naprosto živě připomene můj noční výlet. Ovšem většinou je to hodně zmatené a valného smyslu mi to nedává. Snad jen ten, že se můj mozek během noci snaží zpracovat všechny podněty a impulzy, které během posledních dnů přijal a vytváří z nich nahodilou změť obrazů. Jinou kapitolou jsou sny se silným emocionálním nábojem, nejsou tak časté, ale pro mě osobně jsou zajímavější. Všimla jsem si, že hloubka a intenzita pocitů v mých snech je mnohonásobně vyšší, než jejich prožívání ve skutečnosti. Například často se mi stává, že pohádám –li se dost ošklivě s někým ve snu, často na něj podrážděně reaguji následující den, protože ve mně ten pocit doznívá. Pokusila jsem se také „bdít ve snu“, ale nedaří se. Na změny času nebo měnící se nápisy na zdech se v mém případě hrát nedá, ale uvědomění si reality v mých snech přichází s mou mrtvou babičkou, kde si v první fázi uvědomuji, že sním, protože přece vím, že umřela. Neumím s tím ale pracovat, buď můj mozek tento nevyvratitelný fakt obejde tak, že mě přesvědčí o nějaké, v té naprosto pravděpodobné, variantě nebo se prostě probudím, neb si uvědomím, že sním. Ovšem představa o ovládání vlastních snů je natolik lákavá, že se pokusím ještě na tom zapracovat. Díky za příspěvek, inspirativní, oslovil mě natolik, že běžím do knihovny pro nějaké další informace.

    OdpovědětVymazat