čtvrtek 6. ledna 2011

Jak vzdálené či blízké jsou si věda a umění?


Jak vzdálené či blízké jsou si věda a umění? Mohlo bys se zdát, že se jedná o naprostou antagonistickou dvojici, vždyť věda je exaktní disciplína, založená tedy na přesné racionální úvaze, i latina má pro ni slovo „prudens“, které odkazuje k uváženosti, schopnosti předvídat a zkušenosti. Zatímco se slovem „ars“ se nám většinou asociuje impulsivnost, fantazie,  lehkovážnost a kvality jako je krása, které nelze popsat žádnou z veličin.. Přesto však věda a umění, a obzvlášť to výtvarné, procházejí historií v těsné blízkosti a občas se i chytnou za ruce.
Je známo, že  již od počátku západní civilizace, tedy ve Starověkém Řecku a Římě byla řada umělců-architektů současně matematiky, ostatně v řadě chrámů je zakódována důmyslná číselná symbolika. Netřeba zmiňovat jakou revolucí v malířství bylo přesné popsání perspektivy. Byl to impuls k odstartování zcela nového uvažování a přístupu k malbě. Umělci již nezobrazovali pouze iluzi skutečného světa, úběžník jim dal do té doby netušenou moc. 
Matematické a logické hříčky byly nedílnou součástí barokních zahrad, které byly velmi často komponovány jako „hádanka pro vyvolené“. A takto bychom mohli pokračovat mnohými jinými příklady až do současnosti například k jednomu z našich nejslavnějším malířů Zdeňkovi Sýkorovi. Ten vůbec jako první umělec do své tvorby zapojuje počítač a to již v roce 1964. Jeho působivé velkoformátové plátna jsou přenesením vygenerovaných číslic a písmen.
Avšak kromě těchto zjevných přímých ovlivnění matematikou či geometrií existují i spojitosti mezi výtvarným umění a vědou, které jsou méně čitelné, ale o to zajímavější. Nejedná se pouhou inspiraci číslem či vzorcem do konkrétního uměleckého díla, ale teorii, která je natolik působivá, že může ovlivnit celkové uvažování o světě a životě, který žijeme. Až pozoruhodnou spojitost můžeme sledovat mezi teoriemi Alberte Einstein a Henriho Poincaré a vznikem moderních uměleckých směrů, zejména  kubismu a futurismu.
 Picasso a přátelé na každotýdenních „soireés“ u Gertrude Stein živě debatovali o řadě matematických problémů. Zaujalo je již Reimannovo vyvrácení Euklidovských postulátů, např. o rovnoběžnosti: „Rovnoběžky jsou dvě přímky ležící v téže rovině, které se v nikde neprotínají.“ Pokud je však rovinu zakřivíme do prostoru, i rovnoběžky se mohou protnout. Ještě více je však zajímaly práce Henri Poincaré, který v Science and Hypothesis z roku 1902 naznačuje, že geometrický prostor je konstrukt, a že prostor jaký jsme si vymysleli, je dán tím, jak jej sami vnímáme hmatem či zrakem, to však ještě neznamená, že takový vskutku je! Poincaré dokonce tvrdí: „Žádná geometrie není pravdivější než jiná, ale může být jen vhodnější!“ – jako bychom četli jeden ze základních principů vystavění kubistického obrazu… Umělci řešili otázky zakřivení prostoru, (Některá umělecká díla jsou až na pomezí zábavného fyzikálního pokusu – Marcel Duchamp: http://www.moma.org/collection/object.php?object_id=78990), tvarové deformace, paralelního nazírání – jednalo se o skutečnou revoltu v pojednání prostoru od dob renesanční perspektivy!
Co však bylo vskutku revolučním krokem byl zájem nejen o prostor, ale o zachycení času. Filosof Henri Bergson, který částečně navazuje a dále pak rozvíjí myšlenky Alberta Einsteina, měl mezi umělci mnohé obdivovatele. Svým pojmem dureé – plynutí v čase nabízel alternativu ke kauzálnímu chápání světa pouze jako řetězce příčin a následků. Ovlivnil tak silně řadu nejen hudebníků, spisovatelů (James Joyce, Marcel Proust, Virginie Woolf), ale právě výtvarníků, dokonce celý modernistický směr – futurismus, Marinetti  na něj dokonce odkazuje již ve futuristickém manifestu.
Je krásné objevovat tato teoretické východiska a inspirační zdroje, která nám pouhým pozorováním děl zůstávají ukryta. Ještě pozoruhodnější by bylo sledovat, jaký vliv mají umělecká díla na matematiku či fyziku samotnou?  Ač vědu a umění zdánlivě dělí hluboká propast, jsou si blíž než si sami dokážeme uvědomit a vzájemně se ovlivňují, ostatně vychází z jedné mysli člověka…

Eva Juříčková

10 komentářů:

  1. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  2. http://www.blisty.cz/art/21096.html

    - V spolupráci s belgickým virológom profesorom De Clercqem pripravil Antonín Holý látky na výrobu liekov, Vistide, Viread, Hepsera, proti AIDS a hepatitíde. Získal viacero ocenení, vrátane Descartovy ceny od Európskej komisie (2002). Dnes hovorí o problémoch vedy, jej vzťahu k umeniu, spoločnosti, pričom pochybuje o Darwinovi, eutanázii a klonovaniu. V závere tiež kritizuje pomery vo vede po roku 1989.

    OdpovědětVymazat
  3. Vnímám to tak, že všechno souvisí se vším.
    Jen si trošku lámu hlavu nad tím, proč se na FF skloňuje Duchamp denně ve všech pádech.

    OdpovědětVymazat
  4. taktiež si myslím, že veda a umenie sú si omnoho bližšie než to na prvý pohľad vyzerá ...

    OdpovědětVymazat
  5. Vaše essay je pěkně vystavěna a, a zmiňuje fakta která neznám, třeba si nemohu vzpomenout, v jaké souvislosti jsem slyšel jméno Gertrudy Steinové ač je mi povědomé? Také jsem nepochopil čím je ten objektu Marcela Duchampa, ale přiznám se, že jsem nečetl ten anglický text okolo.

    Je velký rozdíl, mezi uměním a kulturou, aspoň v tom pojetí, v jakém umění a kulturu chápu já,. Umění (stsl. umъ. Psl. *umъ je pokračováním ie. *au-mo- {(smyslové) vnímání}, nejblíže příbuzné je lit. aumuõ {rozum, chápání} (z ie. *au-men-). Jsou to útvary od ie. *au- {smyslově vnímat}, ) možná v rozporu s etymologií znamenalo původně jen jakousi dovednost nebo zručnost sloužící k velice praktickým cílům, nicméně protože ty cíle byly často značně metafyzické, majíce za úkol usmířit bohy, udržet rovnováhu světa či harmonii domova nebo uspět v poživotí, či jen naklonit si štěstí, bylo, z tohoto popudu, abstraktní a ze stejného důvodu různě kanonizované přičemž autorství bylo naprosto nepodstatné. Po té, co romantismus (a tím nemyslím jen období označované romantismus v dějinách umění, ale celou tu cestu sebeuvědomování, kterou Oscard Wilde nachází dokonalou již v Osobě Krista, jak o tom píše v dopise z vězení ) odvolal bohy z oblohy a začal je hledat uvnitř individua stalo se autorství nutně podstatné, protože identifikovalo cíl působení díla.

    A pak jsme ale objevili bohy v hlubině archetypů kolektivního nevědomí a já chápu umění takto, jako dobrodružnou cestu v objevování tajemství a vztahů hrozivé propasti nad níž balancuje naše vědomí. Kdo z této hlubiny vynese něco nového ve formě, jež to umožní vidět, vyvolá a nutně musí vyvolat rozporuplné ohlasy, ale fakt, že to nové odpovídá archetypům jej již navždy podrží jako majetek vědomí. Teprve až si na ně dav rozmělněním, opakováním a nápodobami zvykne, stane se kolektivním majetke a tedy součástí kultury. Tak dav, který křičel nad Beethovenou třetí symfonii: „Disonance rvoucí uši“ si ji dnes nechá hrát z rádia k nedělnímu objedu.

    Podobné je to s vědou, skutečně velké objevy vznikají jen tam, kde někdo neveme v úvahu to, co je všem ostatním jasné, kde pochybuje tam, kde jsou si všichni jisti. Většinou přijde s něčím, co přinese rozporuplné ohlasy, ale co později, obstojí-li jako metafora nějaké části světa zůstane společným majetkem, metodou k vytěžení dat a součást kultury.

    Tak empirická věda a umění založené na pozorování světa jsou si blízké nejen v tom, že se snaží pozorovat a popisovat totéž, ale i v osudu a kritériích hodnocení.

    Je zde ale jistá část vědy, jež splňuje všechny nároky na umění, zejména fakt, že kritériem přijetí výsledku je jeho nedefinovatelné a jen intuitivně uchopitelná estetická hodnota. Je to ta část, která spočívá výhradně na spekulaci a nikoliv na pozorování okolního světa, která tvoří to co nelze ani vidět, ani slyšet, ani cítit, ani chutnat, ani hmatat a to je matematika. Matematika je formální a abstraktní, tj. vytváří formu v něčem a něčemu, co vzniká abstrakcí, tedy odhlédnutím od vnímaného světa.

    Ale je to právě toto formální a abstraktní myšlení, nezávislé na emocích, které je nutným předpokladem vytvoření velikých uměleckých děl, v poesii je proslavil svým essayem Filosofie básnické skladby E. A. Poe., v uměním fugy J. S. Bach, v malířství všichni ti, o kterých mluvíte, například kubisté, kteří přišli s realismem věčného impresionismu s jeho realismem pomíjivého navzdory.

    Neboť umělecká forma, sama je formulací zkušenosti, a jejím zobecněním a abstrakcí.

    OdpovědětVymazat
  6. Proti této koncepci ale stojí tradiční koncepce dálného východu, kde nejzazším vyjádřením velikého umění je naprosté a úplné vymizení autora, podle tradice umění lukostřelby, nebo tušové malby jest pouze umožniti věci, aby se stala, nikoliv ji provést, nebo tvořit. To nejtěžší a nejpodstatnější tomu, co my bychom nazvali autorem, je ustoupit naprosto a důsledně, tak, aby se věc mohla dít, aby se to mohlo stát, aniž by to on svým podílem na té věci jakkoliv ovlivnil, měnil a nebo do toho zasahoval.

    Tak podle tradice se tětiva luku musí vypustit sama, pokud ji vypustí střelec je to zcela mimo Veliké umění, také se v tomto umění nemíří, neboť míření zbavuje možnosti šípu pokaždé zasáhnout terč, protože se do něj promítá nedokonalá vůle jedince, zatímco dokonalé je až top, co je kdesi daleko za ní.

    Tak se malíř nechá vést štětcem, jako se evangelisté nechali vést andělem či duchem božím při psaní evangelia.

    A tak Avalokitešvara z popudu Vítězného nad světy pravil, že forma je prázdnotou a prázdnota je formou. Proto se stvořitel sedmý den smál.

    OdpovědětVymazat
  7. http://www.youtube.com/watch?v=xUHQ2ybTejU&feature=related

    OdpovědětVymazat
  8. http://kultura.pravda.sk/barus-rattus-chce-spajat-umenie-s-vedou-d9w-/sk-kgaleria.asp?c=A100527_171513_sk-kgaleria_p46

    OdpovědětVymazat
  9. Jak vzdálené či blízké jsou si věda a umění?

    RNDr. Jiří Hanzlík

    Vědec, který několik desítek let seděl u mikroskopu, zkoumal krystalické dění. Při svém vědeckém bádání poznal skutečný svět, který je mnohdy na hranici schopnosti postřehnutí lidským okem, ještě častěji zamířil do oblastí, které jsou lidskému oku bez příslušných přístrojů nedosažitelné. Na dění pod mikroskopem se ale nedíval pouze vědec.

    Výtah z tohoto webu, jsou tam i fotografie:
    http://www.wwg.cz/vystavy-cz-autoru/hanzlik-jiri

    OdpovědětVymazat
  10. Můj názor je že prakticky všechno lze brát věděcky, důkazem mohou být třeba až absurdní výzkumy dnešních vědců,kteří zkoumají úplné banality.

    OdpovědětVymazat