čtvrtek 6. ledna 2011

Askeze, proč se jí lidé bojí…

Po vyřknutí slova askeze, běhá mnohým lidem hrůzou mráz po zádech, tedy za předpokladu, že znají význam tohoto slova. Askeze je ve formě jaké ji chápu já, zřeknutí se všeho světského, každého požitku, který tento svět nabízí, každé emoce, která je vyvolaná vnější příčinou. To samozřejmě skoro u každého vyvolává nevoli, protože každý žije jenom pro toto a pro nic jiného. Člověk se pachtí za tím či oním, když ono dosáhne, chce zase něco jiného a přitom mu nedochází, že je to koloběh, ze kterého nelze ven. Myslí si, že v těch věcech nalezne štěstí, ale i kdyby ovládl svou mocí celý svět, nikdy nebude trvale šťasten. Vzpomeňte si sami, když jste něco moc chtěli, pánové třeba nějakou krásnou dívku, ženy třeba nějaké pěkné šaty. Když jste dotyčné věci dosáhli, byli jste jistě velmi šťastni, to však nemělo dlouhého trvání.

V prvním případě když jste získali, krásnou dívku, byly to jistě pocity blažené, nádherné emoce, sex, mohli jste ji ukazovat kamarádům, cítili jste lásku a souznění. Ovšem po nějaké době se začaly vynořovat třeba menší problémy ve vztahu, později třeba došlo k tomu, že vám už nepřipadala tak krásná a chtěli jste např. její kamarádku. Nebo v jiném případě ona o vás ztratila zájem, nechala vás a šla zase o dům dál, za tím který se ji zdál pro tu chvíli ten pravý.

V druhém případě si dívka koupila krásné šaty, po kterých tak toužila a žila nějakou dobu prakticky jen pro tu touhu mít ty šaty. Pak když je získala cítila se velmi šťastná, když je měla poprvé na sobě, bylo to krásné, když se v nich poprvé ukázala na plese, myslela si, že je v celém sále nejkrásnější. Když už se ale za nějakou dobu obnosili, jejich záře se vytratila, byly obnošené, nebo např. dívka přebrala a poblila si je. Potom ji nestály ani za to, aby jí zabíraly místo ve skříni a vyhodila je, s tím že začala toužit po nových šatech.

Vidíte to, jedna touha střídá druhou bez nároku na trvalé uspokojení, tak probíhá život člověka, jehož štěstí je závislé na vnějším světě.

Teď si jistě někdo řekne, že je to blábol, nebo mě obviní z fanatismu a příslušnosti k tomu či onomu náboženství, někdo může být dokonce velmi rozhořčen, nebo argumentovat jako kdysi já, že k askezi se přiklání jen člověk neschopný. Většina se však bude cítit ohrožena, ze strachu že jim někdo chce vzít jejich požitky. Jinými slovy, nebude se jim tento výplod líbit.

Askeze může být také veliké utrpení pro člověka, který touží, ale odříká si. Askezi, musí provázet, vyprázdnění nitra od žádostí. Nestane-li se tak, askeze se míjí účinkem a škodí člověku více než-li světské žití.

Askeze musí být také správně pojata, když třeba nějaká silně věřící katolička pociťuje silný odpor k sexu a zakládá si na tom, že je kristova nevěsta, není o nic lepší než kdejaká prostitutka, která jde za pár korun. Když však chápe sexualitu s láskou a pochopením a vybírá si askezi, to už je lepší cesta.

Donedávna jsem smysl askeze tak docela nechápal. K čemu to je vzdávat se potěšení? Četl jsem různé texty, východního náboženství, které doporučují askezi, smysl mi však stále unikal. Říkal jsem si, snad síla vůle, je ten cíl pro který mnozí podstupují askezi. Vysvětlení mi dal až Květoslav Minařík ve svých knihách. Askezí se má člověk na vnitřní úrovni odpoutat od světa. Při běžné činnosti, když se člověk raduje (nebo naopak je smutný) , dopřává si toho či onoho, dochází k přirozenému vyzařování energie. Askezí se tato energie nevyčerpává, ale kumuluje. U správně praktikujícího člověka se tak za nějakou dobu objevují nadpřirozené síly, např. jasnovidectví, čtení myšlenek atd. Ale to není konečný cíl, konečný cíl je stále se zdokonalovat a dosahovat co nejvyššího poznání. K tomu však pouhá askeze nestačí.

Na závěr přidávám ještě takovou mou zkušenost, jak se lidi neradi vzdávají potěšení.

V dobách kdy jsem byl hodně ovlivněn tantrou jsem jednomu kamarádovi doporučoval při sexu oddalovaní, ne-li úplné vynechání normálního orgasmu s příslibem vyššího transcendentálního orgasmu. Kamarád se tenkrát skoro naštval a říká: To si děláš srandu? To bych umřel… A takových reakcí bylo víc, lidi se na mě dívali jako bych jim snad chtěl vzít nějaké jejich potěšení, přitom neviděli, že v nabídce je něco víc, že když se něčeho vzdají, mohou mít něco lepšího, hodnotnějšího.

Tolik tedy k askezi, k pojmu kterého se mnozí bojí jako čert kříže.



Snad to není moc velká sračka :-)

Radovan Hrdlička

31 komentářů:

  1. Tu poslední větu se sračkou dvojtečkou pomlčkou a závorkou jste mohl totiž měl vynechat. U té gradace ztráty zájmu o kdysi nové šaty oním "dívka přebrala a poblila si je" jsem se rozesmál, to se vám povedlo. P. S.: O té ejakulaci při orgasmu, která přeruší celý ten obřad Lisbeth říká něco jako: tolik pachtění pro jedno vteřinové kýchnutí beder.

    OdpovědětVymazat
  2. loni jsem měl možnost číst knihu, která se věnovala této tematice v náboženstvích. Byla to zajímavá četba a tenhle příspěvek se mi taky líbí.

    OdpovědětVymazat
  3. Askéza nám pomáha zachovať si cit pre duchovné veci a nenechať sa pohltiť materiálnymi vecami. Askéza nie je popretím matérie, ale vedie k rozumnému zachádzaniu s matériou. Veci majú slúžiť človeku a nie človek veciam; človek je cieľom, nie nástrojom; vzťah stojí na šťastí toho druhého, ktoré jediné nás dokáže naplniť a urobiť šťastným…

    OdpovědětVymazat
  4. Musela jsem si otevřít IS a Lidé podívat se kdo je pan Radovan Hrdlička a jak vypadá mladý muž co praktikuje transcendentální orgasmus.

    OdpovědětVymazat
  5. Vy jste ale zlomyslné děvče, Kamilo, ale omlouvá vás, že jste jako žena zmanipulována hollywoodskými filmy v nichž se to celé musí vejít do 40 vteřin a během nich musí být na pohled i na poslech jasné, jak je to celé úžasné a velkolepé.

    O pátém dalailámovi, který je dodnes populární, e vypráví, že mu vyčítali, že chodí za ženami a on odvětil, že to není totéž, jako když za ženami chodí jeho kritici a rozkročiv se na nádherných chladných terasách Potaly, vyndal z pod budhiostické sutany penis a vypustil krásný bohatý zlatý oblouk močí dolů, mezi střechy domů pod palácem a než se ten proud dotknul země ve stínu úzkých ulic, dalajláma jej zase vtáhnul zpáty.

    OdpovědětVymazat
  6. Nejsem zlomyslná, jen zvědavá! Já myslím že v 27 netrpím zvrácenou představou, že se "to všechno musí vejít do 40vteřin a během nich musí být na pohled i na poslech jasné.." vůbec nic. Pro Vaši informaci už léta nemám televizi. No vlastně ani ledničku a pračku.

    OdpovědětVymazat
  7. To byl žert, ale 27 není argument. Já sice televizi mám, ale na půdě. Nesnáší její vtíravost sklon k dominanci, rytmus a zvuk, ledničku nemá, ta mi připadá jako naprosto zbytečný kus nábytku a ještě dělá hluk, ale pračku mám rád, ušetří spoustu času. Takže jste o pračku lepší. A to mám ještě robotický vysavač --- ehm. začínám se stydět. Ale když taneční sál předků má 70m^2, vysávejte ho každý den ručně.

    A co jste dělala těch prvních 27 let. Cvičila jste všechny ty svaly, jichž si všímá tantra, ale o kterých Evropské ženy buď neví a nebo je nemají? A nebo čekáte na třicítku, abyste si mohla říct: stejně už je pozdě.

    OdpovědětVymazat
  8. No jak se to vezme, spíš o pračku horší.
    Jak se snáší Váš vysavač s Vaším psem?(pes s vysavačem)?

    Cvičím různé svaly, jestli si jich všímá tantra nebo evropské ženy to nevím. Tantru nezkoumám a evropských žen se neptám.
    A tak mě napadá, co Vás vedlo ke změně střihu, když jsme u těch osobních otázek?

    OdpovědětVymazat
  9. Rovněž jsem se musel podívat do isu,kdo je ta žena,která o mne jeví takový zájem v internetové diskusi. Řekl jsem si, vypadá sympaticky, ale zda-li pak má taky něco v hlavě... :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Pejsek na vysavače kouká zvědavě, kocour někdy podezíravě. Pejsek mu uhne z cesty, když jede na něj, kocour si radši vyskočí někam nahoru.

    A proč jsem se ostříhal? Přeci proto abych se vám líbil. A taky jsem původně chtěl vstoupit do budhistického kláštera, jenže jsem na žádný zatím nenarazil. A nakonec co jiného dělat s tím holicím strojkem, který jsme si koupil.

    Radovade, vy myslíte, že žena by mohla v hlavě něco mít?
    "My dear boy, no woman is a genius. Women are a decorative sex. They never have anything to say, but they say it charmingly. Women represent the triumph of matter over mind, just as men represent the triumph of mind over morals."

    OdpovědětVymazat
  11. Radovane mozek tam mám, mozek.
    Vclv: Oscar Wild mě dokáže nasrat.

    OdpovědětVymazat
  12. K té askezi, chtěla jsem se zeptat jestli znáš nějaké "správně praktikující" lidi, kteří dosáhli jasnovidectví, nebo čtení myšlenek...docela by mě to zajímalo. A co ty, praktikuješ? ;-)

    K poznámce "dotora": Podle mě vztah nestojí na štěstí toho druhého...myslím, že je to malinko jinde. Od tebe to zní jako bys čekal až ten druhý bude šťastný a něco do tebe nalije, ale co když nebude? Tak budeš taky smutnit a čekat? V první řadě by měl být člověk schopen být šťastný sám o sobě, bez závislosti, nebo vlivu toho druhého. Tvoje definice zavání do budoucna vydíráním a kdoví čím ještě....."když dnes půjdeš na pivo s kamarády, tak mě to rozesmutní". Vztah by měl být ale o svobodě, ne? A ta poznámka na konci, že je to vlastně "jediná" věc, která nás může udělat šťastnými......dojemné ;-)

    Dál se tady rozvinula celkem slušná debata...z psychologického hlediska. Doufám, že to ještě neskončilo, je to celkem úsměvné ;-)

    OdpovědětVymazat
  13. Je to poprvé, co jsme se setkal s tím, že slovem Askeze někdo označuje zřeknutí se všeho. Mne učili, že askeze je zřeknutí se čehokoliv. Vzpomínám si na křesťanského mystika, který ztrávil celý svůj život v sedě na sloupu, nebo jiného, jenž si vkládal zpátky červy, když mu vypadli z hnisajících ran, toho, čemu František z Assisi říkal bratříček osel.

    Podle indické tradice je Askeze to, čím lze získat převahu nad bohy a přimět je k čemukoliv. Nic tak nezjemní chuť a nepřispěje k požitku z jídla jako půst. Málo co přinese takovou radost z bytí, jako zřeknutí se požitku z vlastnění a není, nic, co by mělo větší vliv na dění, než nezasahování.

    Neboť nikdo, jak praví evangelista, nemůže sloužit dvěma pánům. Askeze je však něco, co se ztrácí, pokud o tom mluvíme, ale narůstá, pokud to uskutečňujeme. Jen toto bych si přál vědět: Budhiostické sůtry začínají slovy: „Tak jsme slyšel.“ Sůry Koránu začínají slovy: „Ve jménu boha slitovného.“ Je to totéž, nebo je zde nějaký rozdíl?

    OdpovědětVymazat
  14. Tak já nevím, Zříct se čehokoli podle mě znamená třeba i zříct se víry a to podle mě nikdo neudělá, protože se třeba zřekne movitých věcí, třeba sexu a ženy, ale všechno proto, že čeká že ho to nějakým způsobem osvobodí, pokud se ale zřekne své víry v to, že ho to osvobodí, nemá tak už čemu věřit a pro co žít (hlavně teda proto, že se hlupák zřekl ženy, kterou miloval). Tato víra je většinou spojena taky Vírou v nějakého Boha (Budhhu, Aláha, Náhodu, Energii whatever), ale toho se taky nevzdá, protože přece právě tou askezí se mu má přiblížit, tak jaký by to pak mělo smysl. Mě to tedy přijde lehce pokrytecké, ale ne nutně (zase jako myslím, že každý si musí najít to svoje). V to, že by lidstvo mohlo dojít nějakým telepatiím a podobným věcem i věřím (na houbách sem přeci jenom zažil věci, kterým bych jinak nikdy nevěřil), ale to že cesta k tomu je upírat si to co chceme a naučit se s tím být spokojený, to podle mě není. A teď hlavní bod, který musel všechny zajímat: Ultra super nitro speciální mega mástr vytuningovanej orgasmus. Tak, frst of ól: Jestliže tantra učí odpírat si orgasmus nebo ho jakkoli jinak zadržovat, tak rozhodně jenom proto, aby byl později vypuštěnej. seknd of ól: Nevěřim tomu, že celá ta procedura, i kdyby trvala rok a já se rok neudělal, by mohla mít za následek něco jinýho než orgasmus, což podle mě tvrdí i tantra, jenom je jasný, že čím dýl to bude trvat (ta pauza), tím bude celá ta záležitost asi intenzivnější a já budu v průběhu o to náruživější. ovšem nepřijde žádnej jinej a lepší pocit, není to tak, že normálně máme orgasmus a po nějaký době odpírání bychom měli třeba entrustris (to slovo sem si vymyslel a má to být pojmenování tý jiný věci, lepší než je orgasmus). Budeme mít zase orgasmus jenom se na něj asi budeme víc těšit a po roce mě konečně přestanou tlačit varlata. Přiznám se, že sex je pro mě důležitej a rozhodně to pro mě není jedno trhnutí žeber nebo něco takovýho, Pro mě je důležitá celá ta anabáze, všechno co tomu předchází i co následuje. Přijde mi, že někdy jsou někteří lidé tak moc zabraní do objevování duchovna a nějaké ,,správné cesty"(stále v duchovním slova smyslu) že vlastně věci okolo nich vidí vždy jenom z určitého úhlu pohledu. Myšleno takhle: Takový člověk čte hodně knih s touhle duchovní\náboženskou tématikou a hledá v tom a hledá, a je schopný všechny věci v těch knihách napsané vidět z různých úhlů. Vyložení různých vět má pro něj tisíce možností a významů a potom, když se chce zamyslet nad něčím mimo tyhle knihy, mimo tyhle duchovní hledání, tak všechno vidí naprosto jednostraně a nedokáže v tom vidět žádnou jinou alternativu významu. otatní věci jsou podle něj dost jasné. jakože: sex je pro děcka, protože já se zajímám o dochovno a to je něco víc než jen pachtění se za orgasmem...takový člověk v tom vidí pachtění, né prožitek, v tomhle často nevidí nic dochovního, ale v odhození svých věcí už ano. Eric Cartman by řekl jenom: Lame!pff...

    OdpovědětVymazat
  15. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  16. A u spousty takových lidí to na mě působí spíše jako schovávání se za pravdu. Stejně jako Rimmer si nebyl sto nabalit holku, tak se dal ke spolku pro celibát, protože ,,věří že láska jenom zatemňuje mysl a bere peníze", Cha.. Já na jednu stranu to askezi na jednu stranu chápu..ale pouze jako něco co děláte opět jenom pro sebe a proto, abyste něco dokázal sami sobě. Čímž se samozřejmě člověk povznese zase o kus dál. Podle mě je důležité hledat lásku, protože to vás povznese a a ponese i dál, když jí člověk najde (takže ta věc s holkou a po čase její kamarádkou je spíš o tom, jak člověk v pubertě zjišťuje jaký to je). a taky je důležitý se držet morálních hodnot. Když vidím morální hodnoty některých duchovních, tak mi je uplně na blití. Jakože: jé tyhle kořeni znásilnili pár malejch kluků...nooo, tak jako to rychle zahrabem pod stůl a nebudem o tom mluvit a ono to vyšumí..žádný vyvození následků, žádný, Musíme něco změnit. Jenom: všechno necháme jak je a budem dělat, že se nic neděje. Ale jinak uznávám, že Buddhismus je mi v tomhle asi nejsimpatičtější, nikdo nikomu nic nerve, hodnoty maj podle mě nastavený všichni dobře. pohoda. Každopádně si myslim, že heslo sex, drugs and rock&roll je stejně jako sem psal o tom duchovním čtení vyloženej jenom jako nic nehledej, jenom fetuj a šukej, ale z jinýho pohledu to může být taky, že sex jako důkaz lásky by měl být branej taky jinak než jenom orgasmus dávající akt, drogy ve smyslu rozšíření vědomí (tudíš to hledání se a něčeho), to totiž nemusí být přímo pomocí drog, ale nesmí se u toho zapomínat na to, že člověk má stát pevně nohama na zemi, kde je důležitá i třeba ta láska a přátelství a jiný věci než jenom (hele teď sedim 50 let na kůlu a dosáhl sem nirvány) a rock and roll, protože rock and roll je náš nejlepší táta a kámoš:-)oujéé.

    OdpovědětVymazat
  17. Prostě přijde mi trochu zvláštní snažit se hned něco hledat 300 tisíc světelných let daleko, když sem se ještě ani nepodíval jestli to co hledám není někde kolem mě.

    OdpovědětVymazat
  18. Může to být taky zřeknutí se něčeho, co nechceme. Která část našeho těla chce cigaretu? To cigareta jen hledá někoho, kdo by ji vykouřil. Co v nás chce "udělat si radost", jak je dnes oblíbený slogan k nakupování krámů, které nepotřebujeme? To jenom touha vlastnit v nás si z nás dělá prostředníka. Co v nás, snad játra, snad střeva nebo jen předrážděné chuťové buňky chtějí, abychom se přejídali? Je to jen nesoulad celku, ale jsem to já kdo to chce?

    Tak zřeknutí se "dělaní si radosti" nakupováním, se mohu odnaučit spojovat svůj pocit štěstí s vlastněním věcí a udělat jej stálým. A stejně další omezení mi mohou pomoci oddělit se od služby nízkým pánům.

    V tantře myslím nejde o to něco potlačovat, ale o uvolnění. Jde o to aby kopulace nebylo dosahování nějakého cíle (s velikým úsilím), ale spočívání v nějakém stavu (bez jakéhokoliv úsilí), který není ohraničený koncem. Něco jako meditace.
    Jedním z důsledků je, že orgasmus může probíhat bez ejakulace a že nic nevyčerpává sílu. A to je začátek.

    OdpovědětVymazat
  19. Fu, veľmi zaujímavá debata a koniec koncov som dospela k záveru, že zdieľam názor s Indyján-om. Veľa svetských vecí môže byť oveľa krajších ako odopierať si niečo a možno nakoniec nedospieť ani k účelu odopierania si. A predsa len stále je to pre potešenie seba samého, rovnako egoistické ako pachtenie sa za vecami, ktoré celý život chceme. pekne povedané: přijde mi trochu zvláštní snažit se hned něco hledat 300 tisíc světelných let daleko, když sem se ještě ani nepodíval jestli to co hledám není někde kolem mě. Díky Indyjáne.

    OdpovědětVymazat
  20. To co člověk hledá není kolem něho! Ale v něm!
    A fráze o 300 světelných letech mi příde strašně absurdní,když člověk má všechno na dosah ruky. Uvnitř,v nitru, hledejte tam! Člověku ,který má nějaký zážitek, z koncetrace apod. je jasné že to kolem něho je jenom slabý odvar!

    OdpovědětVymazat
  21. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  22. "Pejsek na vysavače kouká zvědavě, kocour někdy podezíravě. Pejsek mu uhne z cesty, když jede na něj, kocour si radši vyskočí někam nahoru."

    Když jde o luxování u nás doma, podobá se to také pohádce o pejskovi a kočičce. Težko říct, jestli jsme o pračku lepší, když se nám na televizi jenom práší, hlavně, že dokážeme vysílat a přijímat naše "makro, mikro" vlny a sejdeme se pod peřinou, někdy i nad ní, abychom společně probrali zákony přitažlivosti a teorie o vývoji druhů...

    OdpovědětVymazat
  23. Tahle kočka na vysavači jezdí a ještě u toho stihne profackovat psa :-)
    http://www.stream.cz/video/398835-kocicak-fici-na-vysavaci

    OdpovědětVymazat
  24. Ta vašem praktická filosofie, Katko, má v sobě cosi neodolatelně hedonistického. Mohla byste mně někdy na nějaký seminář pozvat.

    OdpovědětVymazat
  25. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  26. S tou televizí je to dnes hodně populární. Kdo chce vypadat jako pravý intelektuál, musí ji uvrhnout do zapomnění, nedejbože aby měl ten pekelný přístoj doma :) opravdu ten čas trávíte něcím, co je pro svět přínosnější? Ale jděte

    OdpovědětVymazat
  27. Já si tak čtu a čtu a usmívám se a pak narazím na ironicky posměšný komentář a kdo to? Zase 349275, tedy Zuzka. To je hrozně škoda, že v Isu nemáš fotku, protože potkat tě na fakultě tak se zeptám osobně, takhle se musím zeptat tu: seš člověk co jde do opozice z principu a negativista od přírody, nebo máš tolik špatných zkušeností s bytostmi kolem se sebe, že se to nutně musí na tvojí komunikaci projevit?

    Nějak mi je u prciny co si kdo myslí o vlastnění či nevlastnění televize či jiné techniky. Nejsem pseudointouš abych chodila s bichlí Foucaulta pod paží a tvářila se důležitě. Telku nemám protože je to žrout času a kdybych ji měla tak sedím a čučím. Ne že bych jinak byla přínosnější jinými aktivitami, ale je větší pravděpodobnost že selektivně hrábnu po něčem kvalitnějším než ordinace v růžové zahradě a tudíž dosáhnu pocitu že moje já je o něco lepší než když dřepím před kouzelnou bednou.

    OdpovědětVymazat
  28. pekne a hlavne rovnocenne priklady si vybral: muz chce zensku a zenska chce saty.

    OdpovědětVymazat
  29. U čeho přesně vám to je, Kamilo?

    Mně zase na televizi vadí ten rytmus, nejen reklamy ale i intonace a nadužívání stále těchže špatných metafor komentátory: všechny ty stropy, mantinely, opasky, rozměry, . . . a taky to, jak říkají určitě místo ano, sofistikovaný místo jiný, než jsme čekali, a všechny ty eufemismy, jako že stát získá na daních dalších. . .místo stát přišel s novým způsobem jak ukrást. . ., skoro všechno co se nějak týká zpravodajství a dokumentaristiky je jakési uspěchané a povrchní, má to už hotové názory a pořád to ukazuje autora namísto toho, co má být dokumentováno. Rád se dívám na filmy, ale pro jistotu si je stahuji z rapisdsharu, abych je uprostřed mohl zastavit. Jinak to zařízení mi až tak nevadí a ta technologie mi připdá přinejmenším zajímavá.

    OdpovědětVymazat
  30. Ano to taky. Myslím že televize je určitým způsobem překonané médium a čím dál mladší generace odmítají nechat televizi diktovat na co se mají dívat a kdy, ale prostě si to stáhnou a informace si vyselektují, už proto jak direktivní a neflexibilní televize je, je to naprosto pochopitelné..

    OdpovědětVymazat
  31. Kousek praxe; ale dobrých praxí je tolik, kolik je lidí, kolik charakterů a temperamentů. :.)

    http://www.medo.cz/jaromir/kniha_trn_2v/__zaver_ca.html

    OdpovědětVymazat