čtvrtek 6. ledna 2011

Inspirace...

Ono se krásně řekne “esej na volné téma“… jenže vymyslet vlastní téma je někdy složitější, nežli zakousnout se do předem stanoveného - tedy alespoň pro mě. Ještě nedávno to nebyl problém a přiznávám, že i já jsem velký zastánce prací podporujících svobodu bádání. Jenomže tenhle semestr si připadám, odpusťte mi to přirovnání, jako dojná kráva na témata těsně před posledním vyždímáním. Člověk zvažuje vše možné, sbírá pro a proti, a když už je téměř rozhodnut, BANG!!!…. Nová myšlenka a nový nápad - zaručeně lepší (podtextová ironie :P ). A tak se zvažuje a čeká na ten úplně nejúžasnější nápad, až je najednou za pět dvanáct. Upřímně doufám, že nejsem jediný člověk, kterého se podobné stavy čas od času zmocní. Nicméně já jsem opět v této situaci - zoufalá “tabula rasa“, na které se zjevuje mlhavý nápad a kterou po půlnoci ještě čeká několik kapitol logiky.

Vím, že svůj esej začínám poněkud rozvlekle, ale snad mi to odpustíte. Takto se totiž nenásilně snažím dostat k jeho tématu. Nehodlám zde rozebírat cizí teorie nebo složitě vysvětlovat fraktály, které, ačkoliv vizuálně vypadají úžasně, v matematických definicích a vzorcích na mě působí nepředstavitelně a děsivě. Chci se odlehčenou formou zamyslet nad tématem inspirace a ovlivňování. Kde člověk bere inspiraci? Co ho vlastně ovlivňuje? Jak to že někdo je zapálený do matematiky a já, když vidím matematický vzoreček v lepším případě usínám a v horším umírám hrůzou? Co nám pomáhá pracovat? Co je ten nejzákladnější a nejobecnější model pro jakoukoliv tvorbu, včetně umělecké?

Asi většina lidí by odpověděla, že svět kolem nás. Prostředí a lidi, kteří nás obklopují nás ovlivňují, ať už si to přejeme či ne. Nikdo totiž nežije ve vakuové bublině a i kdyby se člověk rozhodl vést poustevnický život, pořád by existovalo třeba slunce, které by ho hřálo svými paprsky nebo vítr, který by mu cuchal vlasy - samo sebou za předpokladu, že by nějaké měl). Člověk zkoumá svět od hlavy až k patě už od počátku své existence. Za tu dobu z něj objevil mnoho, pochopil zákony a na jejich základě si vytvořil vlastní sofistikované vědy. Při jednom svém pátrání po způsobech vizualizace zvuku jsem narazila na zajímavý odkaz, o který bych se zde chtěla podělit. Nachází se na této stránce: http://72.3.218.115/talks/lang/cze/evan_grant_cymatics.html
a pojednává o vědě jménem kymatika. Doporučuji shlédnout video, kde Evan Grant vědu představuje. Věřím, že pro některé z Vás tato věda asi nebude neznámá, ale já jsem tehdy nadšeně doslova civěla na video a následně pátrala na oficiálních stránkách.

Všichni máme určité povědomí o tom, že existují jisté síly (zvukové vlny či jiné proudy částic), které na lidský organismus působí kladně a jiné, které naopak působí negativně. Co uděláme, když je nám mizerně? Já si třeba pustím hudbu, po které se mi uleví. Každý zvuk se totiž projevuje jistými vibracemi a naše tělo na něj reaguje. Jakmile si to vědci uvědomili, začali hledat univerzální zvuky, které by měli mít na lidský organizmus příznivý účinek. Takto vznikla řada komerčních prostředků a programů, které mají pomocí zvuku léčit nejen duši, ale i tělo člověka. (více informací o jedné z těchto metod - cymatherapy - například zde: http://www.cymatechnologies.com/index.html)

Když sledujete kymatické záznamy zvuku, nemůžete si nevšimnout jejich podobnosti s některými motivy z přírody. Podobně se dají i vytvořit kymatické tvary tak, aby připomínali věci existující v přírodě. Zde mě napadá možná trošku fantaskní otázka, zda může hudba/zvuk ovlivňovat tvar a vzhled věcí samotných. A půjdeme-li do krajnosti - co bylo dříve? Hudba nebo tvar? Definitivní odpovědi se asi nikdy úplně nedopátráme. V celém světě zajisté existuje mnoho mýtů, které hudbě dávají velký význam a já si neodpustím vzpomenout na Tolkienovu “Hudbu Ainur”, které Tolkienova fantazie dala za úkol stvořit jeho fantastický svět. Ač se nepochybně jedná o smyšlenku, nemůžu ji odepřít jakési kouzlo. Jak ale k tomuto nápadu Tolkien došel? Předpokládám, že obecně tak jako každý. Zrodil se v jeho bezprostředním světě. Proto tedy mějme oči otevřené a uši nastražené, nikdy nevíme, kdy se může objevit úžasný nápad čekající pouze na to, abychom ho uchopili zprostředkovali světu.

15 komentářů:

  1. To be honest, I'm afraid that without knowledge of physics and mathematics you will miss most of the beauty of the pictures.

    OdpovědětVymazat
  2. 1% inšpirácie + 99% potu = GENIALITA
    (Thomas Edison)

    OdpovědětVymazat
  3. Když už je tu řeč o Edisonovi, vzpomněla jsem si na tohle video.

    http://www.youtube.com/watch?v=g5Cq8eFJkyk&feature=player_embedded#!

    OdpovědětVymazat
  4. Já si zase vzpomněl na toho pejska, který Edisonovi poradil, co má dávat do žárovek.

    OdpovědětVymazat
  5. na te skvele Edisonove ideji stoji web http://the99percent.com/, ktery je o "making ideas happen"

    OdpovědětVymazat
  6. wooow :-))Ako povedal v závere svojej prednášky Evan Grant, na svete je ešte veľa čo skúmať...

    OdpovědětVymazat
  7. Ten fenomén mi už vysvětlili vaši spolužáci: chtít po někom na filosofické fakultě, aby psal essay není moc původní a neobvyklý nápad a člověka to po několika semestrech přestane bavit, když zjistí, že ty jeho essaye nikdo nečte.
    Máte tady takový pěkný oblouček, naznačíte směr a pak se vydáte nějakým jiným. Začnete sebereflexí a obecnou úvahou abyste skončila o zajímavých obrazcích, které vznikají na desce rozvibrované zvukem. Ani jedno z těch dvou témat není špatné, a celé to není horší, než většina ostatních příspěvků zde, ale u sta hromů, napíši to sem i když bych to mohla psát někam jinam: i v uvažování, nejen ve studiu oceánů, je potřeba jít do větší hloubky. Najít nové souvislosti, nebo nové pochybnosti, být důsledný, nebo a o je těžší, důsledná. Proč? Já nevím, ale představuji si, že to, co někdo vymyslí na universitě by mělo být hlubší, než to co někdo vymyslí v hospodě a že filosofická fakulta je právě ta fakulta, kde by samo přemýšlení mělo být tématem. A že by měl být někjaký rozdíl, mezi essayem, který napíše někdo na filosofické fakultě a essayem, který napíše někdo, kdo nikdy žádnou fakultu nestudoval a to že by byl právě důvod onoho studia.

    Ze stejkných důvodů mi vadí, že pro informační systém university fotí portréty lidé, kteří evidentně nemají ani potuchy o základech portrétní fotografie a jistě fotografii nikde nestudovali. Že texty do informačního systém, píší lidé, kteří neumí moc jazyk a programy fungují hůř, než programy, které nabídnou firmy jako google.

    Proč si myslím, že universita by měla být v tom, co dělá jakýmsi intelektuálním předvojem, tady avantgardou, jak se říkalo za čtvrté republiky? Přiznejme si to: protože jsme hloupý. Pokaždé nevidím něco, co mám přímo před očima, dokud do toho nenarazím nosem.

    Na druhé straně alespoň v názorech na Evropské vzdělávání se mi aspoň daří narážet nosem celkem bezbolestně a se stálým platem, tak co bych si stěžoval.

    Na ekonomicko správní fakultě ve zbožné oddanosti volného trhu někdo navrhoval, že by měla být volná poptávka a nabídka předmětů, ať si každý ke studování vybere to, co pro sebe považuje za vhodné. A domnívám se, že nějak přehlédl, že poptávka není po vědění, ani po vzdělání, ale po titulech. A s hrůzou si uvědomuji, že jsem znovu udělal tutéž chybu já.

    Není žádná zlatá cesta, není nic velikého bez veliké práce a spokojit se sám se sebou znamená vlastně se neznat.

    OdpovědětVymazat
  8. http://www.osel.cz/index.php?clanek=5497

    OdpovědětVymazat
  9. To video o vysvetlení kymatiky sa mi zdalo byť veľmi zaujímavé, najma tá pasáž s delfínami. Je možné, že pomocou kymatiky sa budú dať pretvárať i tvary spatne do zvukov, čo by nám vlastne možno umožnilo komunikovať s delfínmi spôsobom im vlastným a ich jazykom. Zaujímavá veda, myslím, že nám toho má čo ešte veľa dať.

    OdpovědětVymazat
  10. Pro mě článek přínosný, kymatiku neznám! :)

    Vclv ano s tím studiem máte pravdu, ale myslím si, že většina lidí po příchodu na fildu pocítí jisté zklamání, protože ať studuje jakýkoliv obor zajímavé přednášející potká jednoho, možná dva za celé studium. Průběh studia je zkostnatělý jako celé školství. Od některých moderních předmětů by člověk očekával jistý progres, ale ne, opět nezáživně podaná teorie. A pokud člověk nehodlá zůstat na akedemické půdě s titulem z fildy toho opravdu moc nezmůže, jak se říká filda se studuje z lásky k vědění, protože absolvent filosofické fakulty se může ucházet leda o pomocné stavební práce..to je bohužel realita. Někteří z nás preferují chodit do práce a k tomu občas utéct do školy a podle toho to taky často vypadá. A realita napoví, že vyhraje ten kdo má praxi, nikoli ten kdo měl lepší známku, takže snaha o hledání hlubší podstaty jde často stranou.

    OdpovědětVymazat
  11. Zajímavý příspěvek. S pojmem kymatika jsem se nikdy nesetkala, takže díky.

    S kolegyní ohledně studia souhlasím, ale asi platí pravidlo - jaké si to kdo udělá, takové to má!

    OdpovědětVymazat
  12. Dozvěděl jsem se něco nového a o ceňuji uvedení zdrojů pro samostudium. Jen doplním, že svět ovlivňuje už pouhá myšlenka, to však vědci ještě neumí tak pěkně obrazově zachytit :-)

    OdpovědětVymazat
  13. po dlouhé době a jednom e-mailovém upozornění ;)!!! opět online a wow, komentáře! :D. Nepatřím mezi blogové nadšence, v téhle formě debaty jsem nováček a zatím jsem jí ještě nijak nenavykla (popravdě, když už jsem do nějakého blogu nakoukla, byla jsem po čase vyhoštěna pro neaktivitu :D) - ale co už, jsem opět tu a tedy...

    Jsem ráda, že některým má rozvleklá okružní jízda po entropických krajinách mé matematikou málo poskvrněné mysli přinesla alespoň nějakou novou informaci, ostatním se mohu akorát tak omluvit :)

    Souhlasím s vámi, že v dnešní době mají lidé tendenci sklouzávat k povrchním shrnutí a nebádat do hloubky - sama zahanbeně přiznávám spoluúčast v řadě případů, a ano, asi to bude škoda. Je dobré umět od všeho něco, ale do hloubky vlastně nic pořádně??? Čím dál více se obávám že ne, i pan Werich v jedné své písni praví: "Ten umí to a ta zas tohle a všichni dohromady uděláme moc." Člověk by si asi měl vybrat 1 cestu, zakousnout se a věnovat se jí bezvýhradně... jenže na světě je tolik zajímavých věcí a ... já už se zase ochyluji od svého původního záměru :D

    Chtěla jsem se např. zeptat Vclv, kam vlastně směřovala ta angličtina v prvním odkazu? Mělo jít o citaci? Trochu jsem "kopala", ale nic bližšího než jméno pana Einsteina mi počítač nepředložil, takže nevím, nehledám-li skrytý význam, v něčem, v čem původně nebyl. :) jinak při svém hledání jsem narazila na tento úsměvný citátek, se kterým bych se ráda podělila:

    "I never did very well in math - I could never seem to persuade the teacher that I hadn't meant my answers literally." - [by Calvin Trillin] -

    a vlastně ještě tento - poněkud jsem se začetla :D:

    "Mathematics are well and good but nature keeps dragging us around by the nose." - [by Albert Einstein] -

    ... prostě nádhera, mám ráda humor a nadsázku :

    Dále bych chtěla rozjet debatu na téma, jak je to s tím tvrzením pana Edisona (1% inšpirácie + 99% potu = GENIALITA)? jeho platnost nevyvracím , jen mě tak napadlo, jak bychom vlastně označili věc vzniklou bez inspirace??? daly by se sem třeba zařadit věci vzniklé průmyslovou výrobou a nebo i ty si zachovávají nějakou původní ideu na jejímž základě vznikl prototyp?

    jelikož můj komentář zde je už 10x delší než jsem prve zamýšlela, radši to utnu a zajdu si pročíst jiné články :) zatím ...

    OdpovědětVymazat
  14. Na margo toho, ci moze hudba ovplyvnovat tvar veci. Ono je to mozno trocha groteskne, ale nepustaju hudbu ludia zelenine a ovociu, aby narastli vacsie? Niekde som citala, ze rajcinam sa dari najviac pri indickej hudbe.

    A potom mi este neda to skolstvo. Jasne, ze to tu nie je najidealnejsie, ani najpodnetnejsie. Mozno v niektorych pripadoch studenti fildy stracaju motivaciu. Ale stale je to o 100% lepsie ako na Slovensku, kde som mala tu neskonalu cest spravit si bakalara. Pretoze je vzdy lepsie si ponadavat, ze vas k studiu nic nemotivuje, ako mat skolu dva dni do tyzdna a zvysnych pat sa liecit z depresie. Polka rocnika si nosila do skoly ploskacku, vyucujuci ostatne asi tiez.

    OdpovědětVymazat
  15. Co se audiovizuálního léčení a relaxace týče, kamarád mi před lety "prostě musel ukázat" co si jeho rodiče pořídili. Černé brýle a kazeťák spojené káblíkem. Prý to dokáže člověka zbavit i silné bolesti hlavy, stačí se jen uvolnit a nechat se "léčit". Řekl jsem si koneckonců proč ne, co se může stát. Nastavitelné na několik programů, časově rozsáhlých od 10 minut po tuším dvě hodiny. Před spuštěním si člověk měl lehnout, zavřít oči a pak jen vnímat. Z brýlí začalo v různých frekvencích pulzovat silné červené světlo a ze sluchátek různé elektronické...tóny a melodie. Po čtyřiceti minutách jsem vstal a cítil se úplně odpočatý.
    Zajímavé téma, jdu ho prozkoumat důkladněji, takže díky :)

    Co se inspirace týče... Jak jednou někdo řekl, "Použij jeden cizí nápad = krádež, použij jich stovku = výzkum."

    OdpovědětVymazat