středa 5. ledna 2011

Není půlka jako půlka



Vše začalo jednoduchou hádankou: Cihla váží kilo a půl cihly. Kolik váží cihla?
Jak nesnadné bylo usměrnit myšlenky a dopátrat se výsledku. Významné rozdíly, které jsou mezi levou a pravou mozkovou hemisférou se ihned začaly projevovat. Levá polovina mozku asi zrovna rozdělovala informace na jednotlivé části, aby je mohla analyzovat, když pravá, která vnímá svět jako celek, rychle uchopovala realitu v celé její celistvosti. Přestože jsou obě poloviny našeho mozku vysoce specializované a dokonce do jisté míry schopné myslet nezávisle na sobě, tvoří nedělitelnou jednotu. Jak mohou dvě půlky tvořit nedělitelnou jednotu, si ještě jednou připomeneme v druhé hádance. Zpět ale k cihle. Kolik váží její půlka? Dlouho mi tato otázka zněla hlavou. Z odhalení výsledné váhy cihly jsem nakonec měla jen poloviční radost. Zjištění, že výsledek je zhruba polovičkou skutečné váhy cihly, vedlo k pocitu polovičatě odvedené práce.
Dalším důkazem pro tvrzení, že není půlka jako půlka, je fakt, že půlka je stará česká míra objemu, která činila cca. 0,239 l. To znamená, že bychom měli ze svého slovníku vypustit slovní spojení „půlka litru“, máme-li představu hodnoty 0,5 l. Bude-li však chtít naštvaný manžel (při pohledu na zmenšený objem ve sklenici) vynadat své ženě, že mu vypila půlku piva, s největší pravděpodobností bude v právu.
Už jsme se zabývali váhou půlky a jejím objemem. A co velikost? Jak velká může být půlka? Např. půl hodiny nebude moc veliká půlka, ale co taková půlka dne, týdne, roku? Často se hovoří např. o půlce národa. Jak je veliká? A jak se taková půlka měří? Stává se, že jedna půlka je větší či menší než ta druhá. Jde potom ale opravdu o poloviny? Česká anekdota vypráví o učiteli, který poučuje své žáky: „ Kolikrát vám mám říkat, že větší či menší polovina neexistuje. Poloviny jsou vždy stejné. Ale proč vám to říkám, když větší polovina z vás stejně nikdy neposlouchá.“ Abychom byli korektní, asi bychom měli hovořit o většině či o menšině. Kdo z nás by ale doopravdy chtěl slyšet při rozdělování majetku „já budu mít většinu, ty menšinu“. A tak raději vše dělíme přesně napolovic. A tak půlíme a půlíme.
http://gadgets.zive.cz/pulka-stromu/a-4063/default.aspx
V druhé půli se dostáváme k hádance: Trhovec prodává na stánku vajíčka. Přijde k němu měšťan a koupí polovinu jeho vajíček, k tomu dostane zdarma ještě jednu půlku vajíčka. Dráb to vidí a tak za trhovcem sám pospíchá. Koupí si od něj půlku zbytku a dostane také půlku vajíčka. Nakonec přijde k trhovci selka. Koupí si půlku toho, co na ni zbylo a dostane poslední půlku vajíčka. Trhovci tak nezbylo žádné vajíčko a může jít spokojeně s utrženými penězi domů.
S kolika vajíčky přišel trhovec na trh? Hádanka je jednoduchá, přestože má malý háček. Syrová vajíčka se přece nedají půlit, jak tedy mohl trhovec darovat půlky vajíček? I zde se setkáváme s nedělitelnou jednotou dvou půlek.
Dostáváme se k samotnému závěru (ačkoliv druhá půlka byla kratší než první). O půlích, půlkách, polovinách i polovičkách bychom mohli hovořit ještě dlouho, dotkla jsem se pouze menší poloviny témat s tím spjatých. Například by bylo zajímavé dozvědět se, kolik doopravdy stojí naše drahá polovička…

20 komentářů:

  1. A když si objednáte v Hiltonu párek v rohlíku, dostanete jen půl párku, totiž jen jednu nožičku (v buffetu na ESF taky), což mi připomíná písničku

    K večeři mám párek pávů,
    musím dbát na správnou stravu,
    protože jsem komtesou. . .

    OdpovědětVymazat
  2. Pak je ovšem otázkou, jak tyto pávy správně připravit a naservírovat, je- li čistota jen půl zdraví?

    OdpovědětVymazat
  3. Veselá mysl je taky půl zdraví, tak snad s ní v roli oblohy.

    Ještě jsem si vzpomněl na máky napůl vlčí:

    Přeje si to a mlčí.
    Zem přikryta je oblohou.
    A máky napůl vlčí
    říci to nesmí, nemohou:
    "Líbej mi prsty na nohou."

    OdpovědětVymazat
  4. Jen z poloviny byla tady.
    Půl cesty vedlo do zahrady
    a z poloviny nekonečno
    se napůl žertem ptalo: slečno,
    není svět pro vás příliš mladý?

    OdpovědětVymazat
  5. Máte to pěkné, jemné a delikátní, téměř taková malá báseň v próze, nejvíc ze všeho mi to připomíná právě vás, jak býváte vidět od tabule. A stejný jen i ten obrázek na začátku. Jakou je to technikou, je to fotografie, nebo grafika? A autorka jste vy, nebo jste jej někde našla?

    Ta hádanka je pěkná, právě jsem si ji spočítal a to bylo překvapení: žádné vajíčko nebylo třeba půlit (taková zlomyslnost, kdo by to do vás řekl). Ten původní počet vajíček je v pořadí sedmé prvočíslo a sedmička je šťastné číslo Sněhurčina polygamního manželství.

    OdpovědětVymazat
  6. Jak jen mohu být tak troufalá, když pošpinit chci Váš milý příspěvek?! Nemohu se zlomyslně radovat, když nepřesné je Vaše vyjádření.Spíš nucena jsem litovat, že v pořadí sedmé prvočíslo (tedy 17) to není...V pohádkách za špatnou odpověď hádající o polovičku kratší jest, u Vás si však troufám tipovat, zda nejde jen o menší test...
    Jinak ta fotografie není má: http://www.photoextract.com/cs/foto/222328.html
    náhodně jsem na ni narazila a nechala se jí inspirovat. Proto jsem se rozhodla, že ji za odměnu vystavím...

    OdpovědětVymazat
  7. Mon Dieu, mám chybu ve výpočtu.
    x[1]=1/2*x[0]+1/2,
    x[2]=1/2*(x[1]-1)+1/2,
    x[3]=1/2*(x[2]-1)+1/2,
    x[1]+x[2]+x[3]=x[0];
    čili
    7/8*x[0]+7/8 = x[0]
    a ten zatracený počet je 7. Prohrál jsme a můžete si přát cokoliv co chcete.

    Jsem zdrcen.

    Stahují mraky do oblohy nebe
    a vítr, zdá se, miluje jen sebe
    útesy zubů, na rtech pálí sůl.

    Sníh jako písek, pole světle šedé.
    Proč stáda z pouště nikdo neodvede?
    Prázdné je srdce, prázdný je i stůl.

    Stojím tu, jako na hřbitove kůl,
    živý jen z části, mrtvý jenom půl.

    OdpovědětVymazat
  8. Na sťaté hlavy nemám vitrínku, na libru masa zase bedýnku...prolévat krev tedy nehodlám..Přát si cokoliv co chci- jak velkorysé! Mohl byste mi třeba dát dar- nedar. Jak hezké by bylo, kdybyste mi ho přivezl- nepřivezl z půli učesaný- neučasaný, oblečený- neoblečený, obutý- neobutý...

    OdpovědětVymazat
  9. Třeba bych mohl. Ten dar nedar jsem vám zpola chtěl za to nabídnout sám, ale bál jsem se, že si budete myslet, že jsem se toho krámu chtěl jenom zbavit. Učesaný neučesaný jsme nejsem, přestal jsem se česat dávno nedávno totiž, né totiž, spíš potíž je pak v tom, že se po dvou letech z některých pramenů vlasů děda zpolavševěda začnou dělat dredy a tak je za dalšíhoé půl roklu useknu katánou. Oblečený? Ne, oblečešný. Obutý? Ne, obutý už jsem, aůe chodím tak jen vlétě do zahrady a kde vám to mám ten polodar položit? Složit k nohám, já vím, ale kde je máte?

    OdpovědětVymazat
  10. (Jistý můž koupil koně a po nějaké době jej prodal za dvacet čtyři pistolí, přitom přišel o tolik procent, kolik pistolí jej stál kůň. Kolik jej ten kůň stál?)

    OdpovědětVymazat
  11. "Polovina lží, které se o mně povídají, je pravdivá." R. M. Smullyan

    OdpovědětVymazat
  12. Mám sklenici dolitou do poloviny...pro mne je ale z poloviny prázdná a ne z poloviny plná...bohužel.

    OdpovědětVymazat
  13. Nazvěte svůj omyl zkušeností – jeho tíha bude hned o polovinu menší. -Gilbert Keith

    Jak určit polovinu z emoční tíhy? O polovinu menší tíha je sice možná menší, ale pořád nás tíží víc jak tíha kohokoli jiného.


    Dal bych všechno co vím za polovinu toho co neznám. -René Descartes

    A jak určit přesnou polovinu toho, co nevím?

    Hodně zajímavý příspěvek, moc se mi líbí, donutil mě zamyslet se nad množstvým věcí.

    OdpovědětVymazat
  14. zamyslet jsem ze zamyslel a pořádně, prostě jen otázka určit si pulku z toho co neznám je výzva. ale jak to určit to mně asi nikdo neporadí

    OdpovědětVymazat
  15. Přestěhovali jsme se do bytu, kde je piano, ale já zatím neumí hrát. O Vánocích jsem s tím začala a tak ke komentářům přidávám i svoji půlku:

    http://www.youtube.com/watch?v=b9n3Vn1Y9tI

    Pro ty,kdo chtějí vidět jak ta půlka vypadá:

    http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://www.abcteach.com/free/h/half_note_bw.jpg&imgrefurl=http://www.abcteach.com/directory/childhood/theme_days/letter_day/letter_n/&usg=__JKIDAknd7RPOY5lE43mvC68oVNE=&h=1200&w=1200&sz=58&hl=en&start=0&zoom=1&tbnid=4kV0eGYfOw7KLM:&tbnh=160&tbnw=160&ei=9NFGTfG4KcOh4Qb_v6nuDw&prev=/images%3Fq%3Dhalf%26hl%3Den%26sa%3DX%26rls%3Dcom.microsoft:cs%26prmdo%3D1%26biw%3D1259%26bih%3D851%26tbs%3Disch:1%26prmd%3Divns&itbs=1&iact=rc&dur=16&oei=9NFGTfG4KcOh4Qb_v6nuDw&esq=1&page=1&ndsp=24&ved=1t:429,r:13,s:0&tx=128&ty=120

    OdpovědětVymazat
  16. Zajímavá úvaha... Nad takovými marnostmi se snažím pokud možno nepřemýšlet. Taky mi vadí ten pojem půlka, když je něco polovičaté za co to asi stojí? Uznávám pouze celistvost... V té vidím dokonalost...

    OdpovědětVymazat
  17. ako som tak cital tento prispevok cim viac som sa nan sustredil a snazil pochopit tym viac som sa zamotaval a zistil ze vlastne vobec nerozumiem o co tu ide :D...ale rozveselila ma posledna veta:
    Například by bylo zajímavé dozvědět se, kolik doopravdy stojí naše drahá polovička…

    OdpovědětVymazat
  18. I když každá půlka může být jiná, tak je důležité se shodnout na tom, že půlky jsou vždycky dvě a dvojka je půlkou čtyř.

    OdpovědětVymazat
  19. moc pěkně polovičaté! zamotá to hlavu a rozpůlí rozum, ale zaplaťpánbů za to :) alespoň nebudeme myslet jen z půlky :)

    OdpovědětVymazat