čtvrtek 6. ledna 2011

Jeden aspekt vytržený ze všedního dne.

Nevím, zda-li existuje myšlenkový směr, který by zdůrazňoval hodnotu konkrétního okamžiku konkrétního dne či období. Pokud ano, nejspíše se tento směr nazývá "aspektismus", či nějak podobně v tomto duchu. Tedy v duchu, jenž spočívá v nalezení a poukázání na jednotící aspekt všedního dne. Aspektem může být v našem případě brána jakákoliv činnost (čistění zubů, umývání nohou apod.). Ta svým vyřčeným spodobněním způsobí to, že z naoko obyčejného momentu, vytvoří zapamatování hodnou událost a nenechá ji upadnout v zapomnění. Důležité je, aby událost byla s potěšením dotažena do poslední nitky a bylo jí dosaženo cíleného požitku katarzního rázu. Drobné aspekty hrají v našem životě důležité role a ne každý si uvědomí, že je třeba se na konkrétní věc více soustředit. K vyložení "aspektismu" nejlépe poslouží literární ztvárnění onoho okamžiku. Proto uvedu následující příklad jednoho konkrétního aspektu v mém životě.

Je podzim, listí padá, letní nálada ustupuje a uvadá. Počasí chřadne, mraky najednou působí tak chladně, až si někdy člověk říká a přitom celým tělem zatřásá: "Brr, to je, ale nepříjemná zima." Přichází odněkud z boku nepříjemný vítr, nikdo neví, kde se vzal, najednou je však tu. Duje v rytmu fúfú fú a nutí nás sklápět hlavu, jelikož ta odmítá stát zpříma v tom nečekaném průvanu. Počasí chřadne. Ozve se první náznak kapky na plechovém parapetě: "Kap" a už od té chvíle s deštníkem při ruce chodit je nezbytné. Podzimní déšť přichází tak náhle jako podzimní vítr, který vane. Počasí zchřadlo a já sedím za skleněným oknem. Pozoruji venkovní krajinu a říkám si, že dnes rozhodně z té postele nevstanu.
Dobrá kniha, dobrý film a hudba. Občas to nepříjemné sychravé počasí přijde vhod. Pro dnešní den rozhodně. Něco mi však k tomu všemu chybí. Přesně vím co. Počasí zchřadlo, tudíž je čas a pravý chvíle na horké skořicí vonící kakao. Mám jej samozřejmě rád a s potěšením si jej dám každý den v roce, dnes však teprve vynikne. Kap kap na okap, ještě, že tam nemusím stát. Přichystám si hrníček. Je velký, obouchaný a červený. Naplním ho mlékem a to pak přeliji do kastrólu, jenž už je připraven na rozehřáté plotně. Do hrníčku nasypu kakao, promíchám mléko, neb škraloup já nerad (ale i tak jsem zvědavý, zda se udělá nebo ne). Vytáhnu struhadlo a připravím kousek skořice, která při strouhání na struhadle začne vytvářet své typické aroma (hmm, voní). Mléko už začíná být hotovo. Vypnu sporák, utěrkou chytnu kastrůlek a nad dřezem přeliji mléko do hrníčku. Chvíli bílé mléko se postupně začíná zbarvovat do odstínu kakaa. Přisypu skořici, tu vonící. Důkladně vše promíchám a z kuchyně odkráčím do svého pokoje. Zavřu za sebou dveře. Cítíte, jak můj pokoj voní? Kap kap na okap.

Člověk se nyní může udivovat, proč jsem věnoval tolik času k napsání pár řádku o podzimu a o tom, jak si vařím kakao. Předchozí věty však slouží k zamyšlení, nejen nad tím jestli mám kakao opravdu rád či to jen předstírám, ale také k tomu, zda mi to kakao chutnalo a jestli si daný den pamatuji. Abych to tedy objasnil, onen den si už nepamatuji. V mé paměti pouze utkvěla daná chvíle sychravého počasí a momentu, jak si dělám kakao dle svého způsobu. Každý si dělá kakao po svém a má ho rád v jiném prostředí. Správné bylo pokud jste si při čtení řekli, proč to kakao vařím tak, když vy to přece děláte trochu jinak. U každého se daný aspekt liší avšak kdybych o svém vaření kakaa nic nenapsal, tak bych na něj nedostal chuť pokaždé, když si své věty přečtu. Myslím si, že je důležité si uvědomovat příjemné chvíle každého dne, jelikož ty činí náročný den mnohem příjemnější. Ať už "aspektismus" existuje či nikoli, tak každodenní aspekty všedního života tu s námi jsou a je třeba si je náležitě uvědomovat a není na škodu se nad nimi chvíli pozastavit. Jako výtečný "aspektista" se projevil Gilberth Keith Chesterton ve své povídkové knize Ohromné maličkosti, a tak bych jej s dovolením doporučil, jelikož Chesterton to umí podat mnohem lépe než já.

9 komentářů:

  1. Přišel za mnou jistý muž. Třicet let vášnivě přemýšlel. Onemocněl a lékaři mu řekli: „Nikdy se neuzdravíte, pokud nepřestanete negativně přemýšlet.“ Ale byl notorickým přemýšleč, nedokázal si pomoci.

    Zkoušel přestat, a zkoušel tvrdě a hodně při tom trpěl. Ale nedokázal nepřemýšlet jednu nebo dvě minuty a pak dostal zase tak strašnou chuť zapřemýšlet si, že neodolal. Znovu upadl do stejného zlozvyku. Kvůli stálému přemýšlení ztratil všechnu sebedůvěru, věděl, že nic nedokáže, že nedokáže přestat přemýšlet. Ztratil ve vlastních očích jakoukoliv cenu. Považoval se za nejbezcennějšího člověka na světě. Neměl žádnou úctu k sobě. Přišel za mnou a zeptal se: „Co mám dělat? Jak mám přestat přemýšlet?“ Odpověděl jsem mu: „Nikdo nemůže přestat přemýšlet. Musíte to pochopit. Přemýšlení není otázka jen vašeho momentálního rozhodnutí. Stalo se jedním z vašich zvyků. Zakořenilo ve vás. Třicet let je dlouhá doba. přemýšlení se zakořenilo ve vašem těle, ve vašem metabolismu. Je všude. Není to jen otázka rozhodnutí vaší hlavy. Hlava nemůže udělat nic. Hlava je bezmocná, může věci začít, ale nemůže je tak snadno zastavit. Jestliže jste jednou začal, a tak dlouho praktikoval, jste velký jogín – třicet let stale přemýšlet! Je to na vás nezávislé, musíte to odautomatizovat.“

    Zeptal se: „Co to znamená, odautomatizovat?“ To je právě meditace, odautomatizovat se. Řekl jsem mu: „Udělejte jedno, zapomeňte, že chcete přestat. Vůbec to nepotřebujete. Třicet let přemýšlíte a žijete, jistěže tím i trpíte, ale na druhé straně jste si už zvykl. A co na tom záleží, zemřete-li zamyšlený o pár hodin dřív než kdybyste nepřemýšlel? Co tady děláte? Co jste tady dokázal? Co na tom záleží, jestli v pondělí, úterý nebo v neděli, letos nebo jindy?“ „To je fakt, na tom vůbec nezáleží.“ Řekl jsem mu: „Zapomeňte na to, nesnažte se vůbec přestat. Pokuste se to raději pochopit. Příště si z toho udělejte meditaci.“ „Meditaci z přemýšlení?“ „Ano. Když mohou adepti zenu udělat meditaci z pití čaje, a změnit jej v obřad, tak proč ne? Přemýšlení jako meditace může být nádherná“. Začalo jej to zajímat. „Co to říkáte?“ Oživl. „Meditace? Mluvte, nemůžu se dočkat!“ Dal jsem mu meditaci. „Dělejte jednu věc. Když si berete iluzi k snění dělejte to pomalu. Vychutnávejte to, nepospíchejte. Buďte vědomý, bdělý. Vytahujte téma, nápad pomalu, úplně bděle. Pak úplně bděle a pomalu vyberte novou fikci – ne ve spěchu, jako předtím, nevědomě, mechanicky. Pak promyslete na co budete myslet – ale velice bděle. Naslouchejte vábení snu, stejně jako adepti zenu naslouchají zpěvu samovaru a vření čaje. ..a ty možnosti kdyby bylo co by bylo. Pak vychutnejte vůni možností a její krásu“ „Cože? Krásu?“ „Ano, je krásná. Myšlenka je stejně božská jako všechno ostatní. Vychutnejte jej: je to od Boha.“ Podíval se na mě překvapeně. „Cože? Vy žertujete?“ „Ne, nežertuji. I když žertuji, nežertuji. Jsem velice vážný. Teď se ji oddejte, s plným vědomím, a stejně tak s plným vědomím ji rozpusťte. Vychutnejte každý úkon, i ten nejmenší, rozdělte jej na co nejvíc malých úkonů, takže budete stále bdělejší. Pak si dejte další: Bůh v podobě myšlenky.“

    „Jídlo je Bůh. Proč ne myšlenka? Všechno je Bůh. Naplňte si všechnu hlavu – to je síla. Dávám vám novou jógu pro nový věk! Pak vypusťte snění, uvolněte se, další zamyšlení – a pořád velice pomalu.

    OdpovědětVymazat
  2. Jestli to dokážete, budete velice překvapen. Brzy pochopíte, jaká hloupost je chronické přemýšlení. Ne proto, že druzí řekli, že je to hloupost, že je to špatné. Vy to uvidíte. A toto vidění nebude záležitostí intelektu. Vyjde z celé vaší bytosti. A jednoho dne, jestli se teto vášně zbavíte, tak se ho zbavíte, jestli budete pokračovat, budete pokračovat. Vůbec se tím nebudete vzrušovat.“

    Po třech měsících přišel a řekl: „Ono to přestalo.“ Odpověděl jsem mu: „A teď to zkuste i s ostatním.“ Toto je tajemství, odautomatizujte se. Když jdete, jděte pomalu, pozorně. Když se díváte, dívejte se pozorně, a uvidíte stromy tak zelené, jako ještě nikdy a růže tak růžové, jako ještě nikdy.

    Naslouchejte! Někdo mluví. Šeptá: naslouchejte, naslouchejte pozorně. Ať je všechna vaše vědomá činnost odautomatizována

    OdpovědětVymazat
  3. Keď som čítala Petrov text, napadlo ma presne to, čo som si neskôr prečítala, a to, že kakao robím úplne inak.

    Keď som čítala text pána Studeného ihneď ma napadla situácia, ktorú som si dodnes zapamatala. Keď sme jedného letného dňa sedeli s dobrou priateľkou a pár známymi na terase nášho obľúbeného podniku, popíjali kofolu a ona práve prišla z východu od Doroty Nvotovej (skvelej herečky, speváčky,cestovateľky... dcéri Jara Filipa a Anky Šiškovej) s knihou v ruke o meditáciách, ktoré Dorke kedysi veľmi pomohli a moja priateľka ňou bola nadšená. Samozrejme kniha bola od Osha a prečítala mi jednu kapitolu o tom, ako prestať fajčiť, keďže som s tým problémom práve bojovala. Pamatám si každú sekundu toho momentu, presne to ako mi slovo za slovom utkvelo v pamati a ako to ona s nadšením čítala, ako jemne fúkal vietor a prevracal jej stránky i to, ako mi poletovala osa okolo môjho nápoja. Možno táto náhoda súvisiaca s jedným aspektom z všedného dňa a následným komentárom pána studeného od Osha vôbec nebola náhodou.

    http://cestalasky.wordpress.com/2010/04/15/ako-prestat-fajcit-meditaciou/

    Mimochodom, momentálne sa znovu pokúšam prestať fajčiť.

    OdpovědětVymazat
  4. mňa hneď pri čítaní napadlo to, že nemám rád škoricu, tak to kako určite neochutnám....

    OdpovědětVymazat
  5. "Přestat kouřit je snadné. Já u to udělal nejméně padesátkrát." Mark Twain.

    Nezkoušejte přestat. Prostě nekuřte.

    OdpovědětVymazat
  6. Autor vybízí svým způsobem k bdělé pozornosti a nejsem si jistý jestli si je toho úplně vědom,nejsem si jistý jestli si toho byli vědomi i čtenáři,kteří to přečetli. (Po příspěvku Václava Studeného snad už ano)

    Tohle mi připomíná vyprávění českého mystika Eduarda Tomáše.
    Když byl malý,celá jeho rodina si večer sedla na verandu a jentak mlčeli,vychutnávali okmažik a vlastně ani nevěděli co dělají. Teprve po letech se Eduar Tomáš dovtípil o co vlastně šlo.

    OdpovědětVymazat
  7. pjekne, mne to zamyslenie pripomenulo zaciatok Amelie z Montmartru (Rozbit krusticku karamelu spickou lzicky)

    OdpovědětVymazat
  8. Srovnání s meditací je zajímavý způsob, avšak nespojoval bych meditace přímo s mým příspěvkem. Jde spíše o vychutnávání nastoleného okamžiku se vším, co si sebou přinese.
    Není to přesný návod podle, kterého bych doporučoval si vařit kakao. Je to spíše inspirace pro okolnosti a situace, které se vyskytnou v prostředí vaření kakaa a přijde mi zajímavé se na ně zaměřit. Každá chvíle sebou nese okolnosti, atmosféru a věci okolo a ty jsou také důležité a na ty jsem chtěl poukázat.

    OdpovědětVymazat