sobota 2. dubna 2011

Pedagogické formy

Forma a formalizace

  1. esej

Porovnání pedagogických forem: doučování, semináře, cvičení, přednášky, školení, ústní zkoušky, písemné zkoušky a jejich proměny v zájmu racionalizace, herectví a interretační umění

Učinit člověka rozumným nebo jej z něj udělat? Toť otázka, která mi vyvstane na rozum, když se pokouším zamyslet nad porovnáním pedagogických forem v zájmu racionalizace. Ono, i když se nemusí zdát, to není totéž. Učinit člověka rozumným je situace, kdy jedinci je dána možnost vzdělávat se a on ji akceptuje. V rámci ohraničených pravidel rozvíjí své vědomosti a stejné hranice následně překračuje, jelikož mu byly inspirací pro rozvoj své osobnosti v mnoha směrech. Pod ohraničenými pravidly rozumíme však soubor základních vědomostí, které jsou třeba k zisku určitého stupně vzdělání. Výška vzdělání poté poskytuje společensky přijatelný status rozumného člověka. Odtud můžeme přejít k druhé části otázky, a to k udělání člověka rozumným. Jsou mu poskytnuty základní informace a on je akceptuje. Netřeba širšího pojetí či pochopení.

Poslední dvě věty mě přenesly k zamyšlení nad praktickým příkladem. Pokud je k ukončení předmětu požadována esej či seminární práce je to příjemný způsob, na kterém si student může vyzkoušet, jak písemný projev, tak uchycení toku vlastních myšlenek či schopnost zužitkovat získané informace. V případě, že je vyučující s prací spokojen, je studentovi udělena známka, jejíž vypovídající hodnota je však zavádějící. Co v daném případě chybí, je zpětná vazba, která by byla hlubším uchycením hodnocení konkrétního textu. Neděje se tak v každém případě, a pokud by se student učiteli o zpětnou vazbu přihlásil, tak se mu jí určitě dostane. To však už v sobě obsahuje další práci, na níž „většinou“ není čas, a tak se student spokojí pouze se známkou a po dalším hodnocení se nepátrá.

V každém případě známka sebou nese pocit úspěšně ukončeného předmětu, a tím pádem získání určitých informací spojených se specializací předmětu samotného. Je rozšířeno vzdělání, které je spojencem rozumného člověka. Dosažení vyššího stupně vzdělání může člověka udělat rozumným. V případě pouhého vstřebání informací a ne jejich širšího prohloubení a uchycení. Ať už je pedagogická forma jakákoliv, je dle mého názoru důležité, aby byla dána studentovi možnost vyjádřit se (písemně či ústně) a následně, aby jeho vyjádření bylo zpětně reflektováno a ohodnoceno v nejlepším případě interaktivně s jeho osobou. Proto mi v zájmu racionalizace pedagogických forem přijdou jako schůdnější tyto typy - seminář, ústní zkouška, cvičení, apod. Tedy typy, ve kterých je vyučující se studentem v bližším kontaktu a ve větší možnosti sdílení informací a názorů a má lepší možnost učinit člověka rozumným, než jej z něj pouze udělat.

2 komentáře:

  1. Ten apriorní nářek nad tím, že něco napíšete, ale nebudete mít žádnou zpětnou vazbu, je zajímavý úvod, ale chybí zpracování vlastního tématu, no co už, když jsme se domluvili, že budeme sledovat splnění toliko formálních požadavků, pak ale nelze přehlédnout, že publikaci chybí březnové datum, má dubnové.

    OdpovědětVymazat
  2. Nevím jestli bych se ztotožnil s apriorním nářkem, jelikož nerad naříkám, ale chápu, že esej může takto vyznít.
    Spíš jsem se chtěl zamyslet a konstatovat, že zpětné vazby, se u některých forem výuky, moc nedostává. Já sám ji pak považuji za důležitý a pomocný faktor v učícím se procesu, který poukáže na chyby, a zároveň i na klady ve svém hodnocení (ať už písemné či ústní). Díky tomu se pak můžu vyvarovat stejný chyb a špatných postupů, a o to přeci jde.
    Za nebřeznové datum se omlouvám, bohužel jsem si včas neuvědomil, že duben je za dveřmi a pochopím pokud mou práci nepřijmete.
    Děkuji za Váš komentář.

    OdpovědětVymazat